Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Helft MKB'ers zet kostenbesparingen bovenaan de agenda

8 mei 2014 - Ondanks recente positievere economische signalen staan kostenbesparingen ongekend hoog op de agenda van Nederlandse MKB-ondernemers.

Dit blijkt uit de MKB-monitor uitgevoerd door E.ON op basis van meningen van meer dan 500 beslissingnemers in het MKB. De helft van de ondervraagden geeft aan dat zij in 2013 en 2014, vergeleken met de daar voorafgaande jaren, meer met kostenbesparingen bezig zijn geweest. Dat het MKB het nog altijd zwaar heeft, blijkt ook uit het feit dat 39 procent van de ondernemers aangeeft continue bezig te zijn geweest met deze besparingen. Nog eens 43 procent was dat regelmatig. Gevraagd naar de kosten waarop het beste kan worden bespaard, wordt door de respondenten genoemd: energiekosten (39 procent), vervoerskosten (onder andere wagenpark: elf procent) en vestigingskosten (acht procent).

MKB’ers kennen geen besparingsmoeheid
Dat ondernemers meer aan kostenbesparingen zijn gaan doen, heeft ze nog niet besparingsmoe gemaakt. Van de ondervraagden in de monitor van E.ON is 61 procent het (helemaal) niet eens met de stelling dat er sprake is van besparingsmoeheid binnen de organisatie. Slechts dertien procent geeft aan dat dit voor hen wel geldt. Zicht blijven houden op marktontwikkelingen kan ondernemers daarbij helpen. Zo zijn steeds meer contracten flexibel of per maand opzegbaar en is er een groeiend aantal initiatieven om via samenwerking met andere lokale MKB’ers gezamenlijk diensten in te kunnen kopen. Of we de crisis dan ook dit jaar achter ons laten? Zeventien procent denkt van wel, terwijl 31 procent zeker weet dat de crisis nog zeker tot 2015 duurt.
MKB’ers over besparen, investeren en crisis:

Energiekosten over het hoofd gezien
Bijna vier op de tien MKB-ondernemers (39 procent) ziet energiekosten als de post waarop het best kan worden bespaard. Opvallend aangezien volgens de meeste ondervraagden snijden in de energiekosten bij het eigen bedrijf over het hoofd wordt gezien. Een mogelijke loyaliteit aan de huidige energieleverancier houdt MKB’ers hierin niet tegen want slechts 21 procent van de ondernemers zegt loyaal te blijven aan de huidige energieleverancier. Mogelijk speelt gebrek aan tijd en kennis mee bij het overslaan van energiebesparing. Veel MKB-bedrijven hebben zelf geen eigen inkoopafdeling, waardoor de directeur/eigenaar zelf belast is met de (energie-)inkoop terwijl deze ook druk is met de dagelijkse bedrijfsvoering. Dat de directeur/eigenaar zelf de energie-inkoop doet blijkt ook uit het onderzoek, 50 procent van de respondenten geeft aan dat dit bij zijn onderneming het geval is.

Veranderingen in energievraag en -markt
Op het gebied van energie kan de aankomende jaren veel verandering worden verwacht. MKB’ers zijn zich hier ook bewust van, maar liefst 84 procent van de respondenten denkt dat er binnen vijf jaar veel in de energiewereld zal veranderen. Roel Meijerink, sales director bij E.ON licht toe:
"De energiewereld is volop in beweging. Dat bevestigt deze MKB-monitor opnieuw. Voor de ondervraagde ondernemers zijn ontwikkelingen op het gebied van led-technologie, spaarlampen en zonne-energie innovaties waarmee flink op de energierekening kan worden bespaard. De ontwikkelingen in de energiemarkt hebben ook invloed op energieleveranciers. Zij worden steeds vaker een meedenkende energiepartner, waar MKB-ondernemers met hun energie- en besparingsvragen terecht kunnen."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.