Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Bedrijfsleven: ‘Kom vooral niet naar kantoor tijdens nucleaire top’

20 maart 2014 - Werkend Nederland krijgt het aanstaande maandag en dinsdag zwaar te verduren tijdens de nucleaire top. Vooral in de Randstad zullen grootschalige wegafsluitingen tot lange files leiden, wat organisaties en ondernemers handen vol geld kost.

In navolging van Rijkswaterstaat roept ook het bedrijfsleven nu op om thuis te blijven.
Een uur in de file kost namelijk ruim 26 euro per werknemer. Dat concludeerde het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) eind vorig jaar in een rapport. Voor treinreizigers met vertraging is het plaatje niet veel rooskleuriger: één uur extra op het spoor kost bijna twintig euro per werknemer. Rijkswaterstaat heeft zakelijke reizigers op voorhand opgeroepen de Randstad te mijden tijdens de nucleaire top, maar dat vond tot nog toe weinig gehoor: zo’n 60 tot 70 procent van de werknemers die in Den Haag aan de slag moeten is toch van plan naar kantoor te komen.
Daardoor loopt de schade van de verwachte verkeerschaos voor zakelijk Nederland al snel in de honderden of duizenden euro’s, afhankelijk van de grootte van een organisatie en de afstand die medewerkers naar kantoor moeten afleggen. Veel ondernemers willen zich tegen die kostenpost beschermen en besluiten hun medewerkers daarom toch te vragen om thuis aan de slag te gaan. Daaronder is ook Lucas Wensing, CEO bij StartReady. "Als je van tevoren weet dat men rondom de nucleaire top veel langer onderweg is dan normaal, is het zot om medewerkers in de auto of trein te laten stappen. Ze moeten de mogelijkheid hebben om thuis aan de slag te gaan. Dat is beter voor de arbeidsproductiviteit, scheelt geld en houdt de wegen een beetje vrij voor mensen die écht in de Randstad moeten zijn – denk aan ziekenhuispersoneel of de 13.000 politieagenten die worden ingezet."


Volgens Wensing zijn er voldoende technologische mogelijkheden om optimaal vanuit huis te kunnen werken. Hans van der Meer, marketing manager bij Microsoft, onderschrijft die stelling. "Ons Nederlandse hoofdkantoor zit op Schiphol, dus we vragen onze medewerkers zoveel mogelijk rekening te houden met de slechte bereikbaarheid en thuis te werken rond de nucleaire top. Een programma als Microsoft Lync biedt dan uitkomst. Dat is volledig geïntegreerd met Office 365, dus je hebt gewoon beschikking over je e-mail en agenda. Je kunt ook bellen, chatten, documenten uitwisselen en videovergaderen met collega’s. Klanten kun je via Skype spreken, dat ook een integratie heeft met Lync. Er zijn tegenwoordig echt voldoende goede oplossingen om een frustrerende reis naar kantoor te vermijden."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.