Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Ondernemers leveren grote bijdrage aan maatschappelijke activiteiten

16 september 2013 - Een onderzoek onder ruim 70 ondernemers – voornamelijk als zzp’er actief in de zakelijke dienstverlening – laat zien dat bijna 70 procent van hen maatschappelijke activiteiten uitvoert. Ruim de helft van de ondernemers besteedt hieraan gemiddeld een tot vier uur per week en bijna 30 procent maar liefst vijf tot acht uur per week.

Dat de meerderheid van de ondernemers een of twee dagdelen per week besteedt aan maatschappelijke activiteiten is opvallend, stelt Josette Dijkhuizen. Als we bedenken dat alle hens aan dek moet om te overleven in deze tijden, is er nog steeds oog voor de wereld buiten het bedrijf. De sociale context ontgaat de ondernemers dus niet.

Zorg en gezondheid
Het meest favoriete terrein waarop de maatschappelijke activiteiten worden uitgevoerd, is zorg en gezondheid waar ruim 40 procent van de respondenten actief is. Daarna zijn arbeidsparticipatie en educatie belangrijke activiteiten voor ondernemers die overwegend vanuit eigen middelen deze werkzaamheden financieren. Bijna tien procent heeft een subsidie verworven.

Oplossing
Het resultaat van deze maatschappelijke activiteiten is dat de ondernemers hierdoor een bijdrage kunnen leveren aan de oplossing van een maatschappelijk probleem (82 procent), plezier (79 procent) en zingeving (74 procent).

Collega-ondernemers
Als er ondersteuning is bij het opzetten van deze activiteiten dan wordt dat voornamelijk verkregen vanuit kennis en ervaring van collega ondernemers. Wel zouden ondernemers nog ondersteuning willen ontvangen over financiering, subsidiemogelijkheden en aanvullend vanuit de kennis en ervaring van collega ondernemers. Veruit de meeste ondernemers ervaren geen belemmeringen bij de uitvoering van de werkzaamheden. Als ze deze wel ondervinden dan gaat het om gebrek aan financiering, subsidies en fondsen.

Meer ruimte voor maatschappelijke initiatieven
Desgevraagd geeft Afke van Rijn, directeur Integratie en Samenleving van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan, dat de resultaten haar erg aanspreken. Het kabinet wil graag meer ruimte geven aan maatschappelijk initiatief. De drijvende kracht hierbij ligt in de maatschappij. De overheid past daarom terughoudendheid, maar kan wel een belangrijke bijdrage leveren door de juiste voorwaarden te scheppen of waar nodig of gewenst activiteiten te stimuleren. Afke van Rijn wijst op het onderzoeksresultaat naar de door ondernemers gewenste ondersteuning, waaronder advies over financiering. Dit is iets waar we als overheid het belang ook zeker van in zien. Het door SZW en BZK geïnitieerde ‘platform professionalisering en Financieel Sociaal Ondernemerschap’ onderzoekt onder meer hoe de toegang tot kapitaal voor sociaal ondernemers verbeterd kan worden en gaat na welke coaching nodig is.

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Francois van Iersel

17-09-2013 18:43  |  

Leuk en goed dat steeds meer ondernemers zich inzetten voor goede doelen en daarmee hun betrokkenheid laten zien aan de samenleving. Mijn motivatie om sinds kort met Maatschappelijk Betrokken Ondernemen bezig te zijn is dat ik echt iets wil doen voor de armste gezinnen en mensen in onze naaste omgeving.

Het geeft voldoening en je ziet ook echt mensen die er blij van worden.

Er leuk om te doen en om ermee bezig te zijn.

Wij zamelen voor de Stichting VEADS voedsel en kleding in om arme mensen met de feestdagen ook een leuk en mooi kertspakket te bezorgen. Voor de Stichting Subajo zamelen wij speelgoed en kleding in.

Mensen die iets over hebben uit hun kleding en voorraadkast roep ik op om het aan deze of andere goede doelen te geven.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.