Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Cadeaukaartenbranche roept op tot meer controle en zelfregulering

28 juni 2013 - De VBIN, de branchevereniging van betaalinstellingen en elektronische geldinstellingen in Nederland, bepleit een meldingsplicht van cadeaukaarten bij De Nederlandsche Bank.

Daarnaast zijn een aantal toonaangevende uitgevers van cadeaukaarten in gesprek met de VBIN om te komen tot een set van self governance principles, waarmee kan worden gewaarborgd dat de waarde van uitgegeven cadeaukaarten voldoende wordt gedekt. Dit omdat de huidige markt voor cadeaukaarten zich sterk aan het uitbreiden is maar adequate controle mechanismen ontbreken. De VBIN doet deze oproep in reactie op het omvallen van Free Record Shop en Cadeaubox.nl met alle gevolgen voor de consumenten en wederverkopers van dien.

Beperkt overheidstoezicht
Michel van Westen, voorzitter van de VBIN: "De VBIN constateert dat het overheidstoezicht op cadeaukaarten beperkt is. Alleen cadeaukaarten in de vorm van een plastic kaart, waarmee meerdere soorten producten bij meerdere winkels kunnen worden verzilverd, vallen onder het toezicht van De Nederlandsche Bank. Zij kwalificeren als elektronische geldinstelling (EGI) waarvoor strenge regels gelden, zoals de garantie dat de waarde van uitgegeven cadeaukaarten is gedekt. Veel soorten cadeaukaarten vallen niet onder deze regels, bijvoorbeeld cadeaukaarten in de vorm van een papieren cadeaubon of voucher, of cadeaukaarten die slechts worden geaccepteerd binnen één gebouw of winkelketen of waarmee één soort product kan worden gekocht."

Kunnen vertrouwen
Van Westen vervolgt: "De VBIN vindt dat consumenten moeten kunnen vertrouwen op de gegarandeerde waarde van een cadeaukaart. Daarom stelt de VBIN voor dat de uitgevers van cadeaukaarten een voldoende dekking hebben voor de waarde van verkochte cadeaukaarten. Om inzicht te krijgen welke cadeaukaarten in Nederland worden uitgegeven, bepleiten wij dat alle uitgevers van cadeaukaarten zich moeten melden bij De Nederlandsche Bank. Gelukkig zie je dat de markt volwassen aan het worden is en dat toonaangevende uitgevers de handen ineen willen slaan. Samen met uitgevers en wederverkopers van cadeaukaarten willen we kijken of we bijvoorbeeld een keurmerk zouden kunnen ontwikkelen om de consument meer duidelijkheid en veiligheid te bieden. Cadeaukaarten die voldoen aan een aantal eisen, waaronder een voldoende dekking van de waarde op de cadeaukaart zouden hieraan kunnen deelnemen."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.