Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Supermarkten sluiten 2012 succesvol af

17 juni 2013 - Hoewel de koopkracht in Nederland nog steeds onder druk staat en de gevolgen van de economische crisis nog steeds voelbaar zijn voor de consument, steeg de supermarktomzet in 2012 naar 33,7 miljard euro.

Een toename van 2,1 procent ten opzichte van 2011 toen de omzet 33 miljard euro bedroeg. Dit maakt Bert Roetert, voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), vanmiddag bekend bij de presentatie van 'De supermarkt centraal in de maatschappij'. Voor 2013 verwacht het CBL een stijging van de omzet van twee tot drie procent. 

Duidelijk andere keuzes
Wel maakt de consument duidelijk andere keuzes, zo blijkt uit het nationale consumentenonderzoek 'ConsumentenTrends 2013' van EFMI Business School dat vanmiddag tijdens de CBL-presentatie in het Kurhaus wordt gepresenteerd. Bijna twee derde let sterker op prijzen en 57 procent let scherper op aanbiedingen bij het doen van de boodschappen. 45 procent kiest vaker voor het huismerk.
Verder blijkt uit ConsumentenTrends 2013 dat het merendeel van de consumenten ondanks de economie nog altijd positief is over het besteedbaar budget. Eten en drinken staat hoog op het prioriteitenlijstje. Ruim twee derde heeft plezier in boodschappen doen in de supermarkt. Slechts elf procent bezuinigt op boodschappen doen. 

Groot vertrouwen in voedselveiligheid
Men heeft daarbij een groot vertrouwen in de voedselveiligheid. CBL-voorzitter Bert Roetert: "De experts zijn het erover eens: ons voedsel is veiliger dan ooit. Consumenten vertrouwen daar ook op. Maar, dit vertrouwen is geen vanzelfsprekendheid. We moeten met de gehele voedselketen blijven bewijzen dat we dit vertrouwen waard zijn." Ruim 80 procent van de consumenten heeft vertrouwen in de veiligheid van voeding, ondanks de recente incidenten met voedsel. Dit neemt niet weg dat er onder consumenten ook zorgen leven, voornamelijk aangewakkerd door voedingsschandalen. Ruim een derde geeft aan dat zijn vertrouwen in de veiligheid van ons voedsel door het paardenvleesincident is afgenomen. De (vlees)producten waren weliswaar veilig om te consumeren maar fraude met voedsel is een ernstig vergrijp waarvoor de fraudeur hard moet worden aangepakt. Roetert: "Het is een ijzeren wet dat de inhoud van de verpakking overeen moet komen met hetgeen op het etiket vermeld is. Voor fraude is geen enkel excuus te bedenken en geen boete te hoog."
Het CBL is daarom blij met de instelling van de Taskforce Voedselvertrouwen door minister Schippers en staatssecretaris Dijksma. De Taskforce, waarin het CBL actief participeerde, presenteerde vorige week het actieplan om in de toekomst dit soort kwesties zoveel mogelijk te voorkomen. Ketenverkorting, strengere sancties, verbetering van kwaliteitssystemen en betere en snellere informatie-uitwisseling tussen overheid en bedrijfsleven moeten er voor zorgen dat ons voedsel veilig en betrouwbaar blijft. Daarnaast blijft de branche onverminderd inzetten op verduurzaming en gezondheid.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.