Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Kwart marktpartijen in de bouw gebruikt apps

18 april 2013 - In vergelijking met andere nieuwe media, wordt er in de bouwsector nog niet zoveel gebruik gemaakt van mobiele applicaties. Toch gebruiken al respectievelijk 35 procent en 32 procent van de e- en w-installateurs een mobiele app tijdens het werk.

Aannemers B&U en klusbedrijven lopen iets achter (respectievelijk 24 procent en 30 procent). Momenteel worden apps vooral gebruikt voor het bestellen van producten en informatiewinning. Dit blijkt uit onderzoek van de BouwKennis Communicatie Monitor 2013 onder architecten, aannemers, installateurs en klusbedrijven. 

Mobiele telefoon
Een mobiele telefoon is al lang niet meer alleen bedoeld voor bellen en sms’en. Niet alleen houden veel werknemers tegenwoordig hun email bij op hun smartphone, maar ook het gebruik van apps behoort tot de mogelijkheden. BouwKennis onderzocht of er al veel gebruik wordt gemaakt van apps door de marktpartijen in de bouw en waarvoor zij die applicaties gebruiken. 

Vooral apps bij uitvoerende partijen

Het gebruik van apps in de bouw is nog vrij laag, zeker in vergelijking met het gebruik van social media en andere nieuwe media. Toch gebruikt al gemiddeld ruim een kwart van de ondervraagde marktpartijen apps. E-installateurs maken het meest gebruik van apps (35 procent), architecten het minst (dertien procent). Vooral een aanzienlijk deel van de uitvoerende partijen gebruikt al apps tijdens zijn werk. Deze partijen zijn natuurlijk veel op locatie en worden daar door apps bediend in hun informatie- en communicatiebehoefte.
Het lage gebruik van apps onder architecten lijkt wat vreemd, aangezien architecten vaak de voorlopers zijn in de bouwwereld. Maar apps zijn natuurlijk vooral voor mobiel gebruik. Uitvoerende partijen zijn vaak op locatie in de bouw en architecten zijn voornamelijk betrokken voordat de uitvoering begint; zij hoeven dus niet zo snel zaken mobiel te regelen, maar kunnen dit prima vanaf hun computer op kantoor.
De laatste jaren is een groot aantal apps ontwikkeld en wordt er veel vaker gesproken over de diverse mogelijkheden van applicaties. Het is dan ook niet vreemd dat het gebruik van apps de afgelopen jaren iets is toegenomen. Deze toename hangt natuurlijk ook samen met het gestegen gebruik van smartphones. 

Toepassing van apps

Door het grote aanbod aan apps, zijn er ook legio toepassingsmogelijkheden. Zo kan het raadplegen van buienradar op de bouwplaats uitkomst bieden. Ook zijn er al apps die een taakbeschrijving beschikbaar stellen voor het werk wat uitvoerend personeel op dat moment op de bouwplaats moet doen.
Momenteel worden de apps door de verschillende partijen nog vooral gebruikt om producten te bestellen (met uitzondering van de architecten) en informatie in te winnen (voornamelijk technische en productinformatie). Dit zijn dus nog vooral de meest voor de hand liggende toepassingen. Op de vraag welke informatie men graag via apps zou willen ontvangen die nu nog niet voorhanden is, blijft men veelal het antwoord schuldig. Marktpartijen focussen zich nog niet op het toepassen van apps in hun werkzaamheden en zullen dus ook niet op de hoogte zijn van het volledige aanbod. Hier zit wellicht een latente behoefte. 

Aanbieders aan zet

Toeleveranciers en andere partijen die apps (willen) aanbieden in de sector en de gevraagde informatie leveren, lopen dus voorop en hebben nog voldoende ruimte zich te profileren. Apps lenen zich natuurlijk niet alleen om producten te verkopen, maar zijn ook uitermate geschikt voor het vergroten van de naamsbekendheid. Het devies in een markt waarin het gebruik van apps nog vooral als een noviteit wordt gezien is dan ook om in te spelen op de latente behoefte. Maak gebruik van de innovatieruimte, laat zien wat je in huis hebt en bied het ze aan. Kijk verder dan de huidige vraag en probeer marktpartijen te faciliteren bij hun dagelijkse werkzaamheden. Zeker in tijden waarin bouwtijdverkorting, efficiëntie en werken met kleine marges centraal staan, zullen marktpartijen alles aangrijpen wat het werken makkelijker kan maken. 

BouwKennis Communicatie Monitor 2013

Door de razendsnelle opkomst van nieuwe (online) kanalen verandert het oriëntatiegedrag en mediagebruik van bouwers. Sommige kanalen worden minder effectief, terwijl andere juist meer aandacht verdienen. Voor een optimaal renderend marketingbudget is het belangrijk te weten hoe afnemers zich oriënteren, hoeveel belang ze aan deze kanalen hechten en naar wat voor informatie ze op zoek zijn.
De BouwKennis Communicatie Monitor 2013 beantwoordt deze en andere vragen en brengt zowel de offline als de online oriëntatiebronnen gedetailleerd in kaart. Het rapport brengt per doelgroep (aannemers, architecten, e-installateurs, w-installateurs en klusbedrijven) in kaart in welke fases van het bouwproces product- en merkkeuzes worden gemaakt en welke informatiebronnen hierbij de belangrijkste zijn. Omdat traditionele informatiebronnen al lang niet meer leidend zijn, wordt ook uitgebreid ingegaan op online informatiebronnen zoals banners, websites en social media.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.