Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Kleine brancheorganisaties hebben weinig last van crisis

5 maart 2013 - Kleine branche- en beroepsorganisaties hebben nauwelijks last van de crisis. Dit blijkt uit onderzoek van Berenschot. Ledenaantallen zijn stabiel en 84 procent van de deelnemende organisaties heeft vertrouwen in de toekomst van de eigen organisatie.

In opdracht van Wissenraet Van Spaendonck, Lejeune Association Management, Het Branche Bureau en Atriumgroep heeft Berenschot een onderzoek uitgevoerd naar ontwikkelingen en uitdagingen van zelfstandige branche- en beroepsorganisaties met een jaarlijkse begroting tot ongeveer een miljoen euro. Voor het onderzoek zijn voorzitters van 145 organisaties uit zeer diverse sectoren benaderd, 40 daarvan namen deel. Zij hebben gemiddeld 380 leden en vormen een goede en maatgevende afspiegeling van de totale populatie. 

Organisatiedrift
De economische crisis lijkt de neiging bij bedrijven en beroepsbeoefenaren om zich te organiseren niet te verminderen. Meer dan de helft van de organisaties heeft ongeveer evenveel leden als twee jaar geleden, de groeiers en krimpers houden elkaar in evenwicht. Onderzoeker Hedde Rijkes: "We zien in sommige sectoren dat er door de crisis druk staat op ledenaantallen. Tegelijkertijd merken we dat er juist nu meer aandacht is voor lobby en imago van de sector of beroepsgroep en men in de crisis gezamenlijk achter een collectiviteit wil staan. Uit een inventarisatie van Berenschot blijkt bovendien dat sinds het begin van de crisis in 2008 ongeveer elke maand een nieuwe branche- of beroepsorganisatie is opgericht in Nederland." 

Nieuwe doelgroepen
Om in deze tijden te kunnen blijven groeien boren veel verenigingen nieuwe doelgroepen aan. Meestal gaat het om aanpalende branches en beroepsgroepen, soms ook worden klanten of leveranciers van de bestaande leden benaderd. Of richt de vereniging zich niet meer alleen op de bestuurders of eigenaren, maar ook op de staf daaronder. Verenigingen die hun secretariaat hebben uitbesteed groeien vaker en meer dan verenigingen met een eigen bureau. Dat komt deels door verschil in ambitie, maar kan ook komen doordat verenigingsmanagementbureaus zorgen voor kruisbestuiving van ideeën voor ledengroei.
De tijd dat branche- en beroepsorganisaties hun heil zochten in dienstverlening om te groeien of te overleven lijkt voorbij. De ambitie voor de komende jaren ligt met name bij activiteiten die naar buiten zijn gericht. Meer dan driekwart van deelnemende organisaties wil meer doen aan profilering van de sector of het beroep, informatievoorziening naar de buitenwereld en lobby. Public Relations (PR) en Public Affairs (PA) worden, na ledenwerving en -behoud, dan ook als grootste uitdagingen gezien voor de komende jaren. Tim van der Rijken, managing consultant bij Berenschot: "Voor deze externe focus worden verschillende redenen genoemd. Of het nu gaat om de gewijzigde stelselfinanciering in de zorg of nieuwe regels rondom duurzaamheid in de maakindustrie: bedrijven willen niet lijdzaam toekijken hoe hun speelveld verandert. Via de brancheorganisatie willen zij daar invloed op uitoefenen, in crisistijd nog meer dan anders."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.