Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

MKB doet niet aan security-beleid voor social media-gebruik

31 januari 2013 - Meer dan 80 procent van de bedrijven gebruikt inmiddels social media en dertien procent is ermee bezig om social media toe te staan. Slechts de helft van de social media-gebruikers maakt ook daadwerkelijk gebruik van een security-beleid op dit gebied, blijkt uit onderzoek van WatchGuard Technologies.

Hoewel organisaties zich steeds bewuster worden van beveiligingsgevaren van social media, ziet een kwart van de respondenten niet echt het gevaar hiervan in en vindt negentien procent de gevaren zelfs zeer overschat. 

Gevarenbewustzijn
Social media zijn vaak een aanvulling voor bedrijven, maar de praktijk laat zien dat hackers hiermee ook de nodige schade kunnen toebrengen aan het bedrijfsleven. Volgens het onderzoek maakt de helft van de ondervraagde bedrijven al gebruik van een security-beleid om medewerkers bewust te maken van de gevaren. Ondanks dat negentien procent van de bedrijven nog werkt aan een security-beleid, besteedt 30 procent hier geen aandacht aan. 

Hackers go social

Dat hackers zich meer en meer richten op social media-gebruikers, blijkt onder meer uit de grote reeks aan berichten die vanuit LinkedIn of Facebook worden gestuurd. Aangezien organisaties dit vaak niet direct opmerken, is de kans groot dat een medewerker op de link klikt en enkele minuten later een melding krijgt dat er dringend een beveiligingsupdate nodig is. Door te klikken op OK is het leed geschied en de op zijn pc geïnstalleerde malware zoekt zich een weg de organisatie in. Zo werkt het personeel onbewust actief mee aan hacking. "Bitdefender publiceerde onlangs dat één op de vijf Facebook-gebruikers een malicious link op zijn pagina heeft staan," stelt Etiënne van der Woude, Sales Director Benelux van WatchGuard Technologies. "Als we aannemen dat er een miljard Facebook-gebruikers zijn, gaat dat in het totaal dus om 200 miljoen kwaadaardige links." 

BYOD
Het verbieden van social media op de werkvloer is volgens Van der Woude geen optie vanwege de grote trend van Bring Your Own Device (BYOD). "De ontwikkelingen op het gebied van internetbedreigingen gaan zo snel, dat ook social media in de beveiliging niet vergeten mag worden. Gevoelige gegevens komen regelmatig op straat te liggen. Elke organisatie moet zich dus realiseren dat hij bloot staat aan malafide praktijken en de nodige voorzorgsmaatregelen nemen," aldus van der Woude. 

Kleine organisatie, groot doelwit
Een derde van de ondervraagden denkt dat de beveiligingsgevaren van social media bij MKB-bedrijven kleiner zijn dan bij grote bedrijven. "Onbegrijpelijk," vindt Van der Woude. "De gevaren gelden voor ondernemingen van iedere omvang. Sterker nog, vaak zijn kleinere organisaties een groter doelwit, aangezien hackers weten dat de security hier nog niet professioneel genoeg is geregeld."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.