Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Cookiewet: schijnversoepeling

16 januari 2013 - De op 5 juni 2012 ingevoerde ‘cookiewet’ heeft tot op heden slechts gezorgd voor een flinke dosis frustratie en onduidelijkheid bij de consumenten en bedrijven. Ondanks deze verontrustende signalen heeft toezichthouder OPTA expliciet aangegeven in 2013 strenger te gaan controleren en handhaven.

Volgens Rutger ten Brink van Dapper Mobile lijkt de door Minister Kamp aangekondigde wijziging van de wet voor de meeste bedrijven niet meer dan een ‘schijnversoepeling’ te behelzen. 

Toestemming vragen
Op dit moment dienen bedrijven ondubbelzinnig toestemming aan de bezoekers van hun website te vragen als deze cookies plaatst om het internetgedrag van de bezoekers te meten of persoonsgegevens van de bezoekers te verwerken. De registratie van deze toestemming door de bezoeker dient in verband met mogelijke controles door toezichthouder OPTA vijf jaar bewaard te worden.
Meer dan naar schatting 80 procent van de Nederlandse websites maakt voor het bijhouden van statistieken gebruik van cookies om het gedrag van bezoekers op de website te meten. Alle bedrijven die een dergelijke website bezitten, zouden aan hun bezoekers toestemming dienen te vragen voor het plaatsen van cookies. Door onduidelijkheid en onvrede over de wet is dit bij lange na nog niet het geval. 

Geanonimiseerde cookies
De door Minister Kamp aangekondigde wijziging van de ‘cookiewet’ lijkt dit probleem op te lossen. De Minister heeft namelijk aangegeven dat het binnen afzienbare tijd mogelijk wordt om zonder ondubbelzinnige toestemming van de bezoeker geanonimiseerde analytische cookies te plaatsen. Echter, de privacy van bezoekers mag niet in het geding zijn en gegevens mogen niet gedeeld worden met derden. 

Schijn bedriegt
Veel bedrijven denken dat zij door deze wijziging met hun website voldoen aan de regelgeving en dat het dus niet nodig is toestemming aan bezoekers te vragen voor het plaatsen van cookies. Echter, schijn bedriegt. De ‘analytics software’ die de meeste bedrijven gebruiken om bezoekersstatistieken op hun website bij te houden maken gebruik van cookies en worden geleverd door ‘buitenlandse’ partijen.
Partijen als bijvoorbeeld Google Analytics verzamelen data (cookies) op servers in datacenters over de hele wereld en maken ook als derde gebruik van deze gegevens. Zowel de privacy van bezoekers als het delen van gegevens met derden zijn hierbij in het geding. Een ondubbelzinnige toestemming van de bezoekers op de betreffende website is hierdoor nog steeds vereist. 

Praktische balans
Concluderend lijkt het er op dat de achter een bureau bedachte ‘cookiewet’ nu gerepareerd wordt met een ondoordachte wijziging. Wat Rutger ten Brink van Dapper Mobile betreft is het tijd voor een nieuwe ‘cookiewet’ die op praktische wijze de balans kan vinden tussen privacy, duidelijkheid voor bedrijven en gebruiksvriendelijkheid voor consumenten. Om strenge handhaving door de OPTA te voorkomen zit er voor bedrijven niets anders op dan informatie in te winnen bij een IT-specialist en indien nodig de website aan te passen aan de vereisten van de ‘cookiewet’.

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Candy Crush

10-06-2013 22:54  |  

Toen de cookie discussie in de 2e kamer begon vorig jaar begon mijn hart iets sneller te kloppen. Niet vol verwachting maar vol angst omdat die kamer leden hun eigen zegje over iets gingen doen waar ze eigenlijk helemaal geen verstand van hebben.

Dit zou een strop geweest kunnen zijn voor vele internetmarketeers. Gelukkig is de kogel door de kerk en is er voor affiliatemarketing duidelijkheid gekomen!

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.