Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Omzet webwinkels lager door economische crisis

24 juli 2012 - De omzetstijging in het MKB-segment van webwinkels valt over de eerste helft van dit jaar beduidend lager uit dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Stegen de online verkopen in de eerste helft van 2011 nog met elf procent, de omzetgroei in het afgelopen half jaar bleef steken op minder dan vier procent.



Dit blijkt uit een halfjaarlijks onderzoek van Mijnwebwinkel. De aanhoudende economische crisis draagt in grote mate bij aan een dalend vertrouwen van de consument in de economie, de belangrijkste indicator van de consumentenbestedingen. Het consumentenvertrouwen kwam volgens het CBS in de eerste helft van 2011 gemiddeld genomen op -achttien uit. Het afgelopen half jaar werd een dieptepunt van -38 bereikt. Hoewel webwinkels de eerste helft van vorig jaar nog ontzien leken te worden door de crisis, wordt het effect nu ook op het internet steeds beter merkbaar. 

Natte zomer positief voor webwinkeliers

De ontwikkeling van de omzet volgde het afgelopen half jaar in grote lijnen dezelfde tendens als dezelfde periode vorig jaar. Wat opvalt, is dat de verkopen in juni een stuk hoger liggen dan in dezelfde maand een jaar ervoor. Het slechte weer deze zomer kan daarmee nog een positief effect hebben op de online verkopen dit jaar. De zomerperiode is traditioneel de minst gunstige tijd van het jaar voor webwinkels. 

Verwachting voor 2012 omlaag bijgesteld

Gezien de ontwikkeling van het economische klimaat is de verwachting dat het vertrouwen in de economie dit jaar niet meer zal toenemen. Hoewel vooral de detailhandel hiervan negatieve gevolgen ondervindt, zal deze ontwikkeling zeker ook een duidelijk effect hebben op de online verkopen. De omzetprognose voor 2012, aanvankelijk geschat op een omzetgroei van tien procent, wordt daarom bijgesteld naar zes procent.
Hoewel de voorlopige cijfers van 2012 niet bijzonder positief zijn is het nog voorbarig om te spreken van een duidelijke neergang van de groei. "Er zit nog steeds ruim voldoende groeipotentie in de E-commerce sector. Het internet zal de komende jaren een steeds grotere rol gaan spelen in het aankoopproces van de consument," denkt Alex Pansier, eigenaar van Mijnwebwinkel. "Wanneer het consumentenvertrouwen weer toeneemt, zullen ook de online bestedingen stijgen en voor een nieuwe groeiperiode zorgen."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.