• businesscompleet logo

    ONDERNEMEN MET DE BESTE ONDERSTEUNING

    NU ONLINE BEZOEKERS ACTIEF & ABONNEES

    • JURIDISCHE ZAKEN

      Juridische zaken

      • Gratis ondersteuning

        • >150 voorbeeldcontracten
        • Bedrijf starten
        • Personeel en HRM
        • MKB wetgeving en CAO
        • Rechtsvormen
        • Betrouwbare klanten
      • Persoonlijke ondersteuning

      • DIGITALE ZAKEN

        Digitale zaken

        • Gratis ondersteuning

          • Software en ICT
          • Online zakendoen
          • Digitaal factureren
          • Telewerken
          • Cloud computing
      • OPERATIONELE ZAKEN

        Operationele zaken

        • Gratis ondersteuning

          • Bedrijfsvoering
          • Auto van de zaak
          • ZZP'ers
          • Bereikbaarheid
          • Huisvesting
          • Internationaal Zakendoen
          • Verzekerd ondernemen
          • Management
      • FINANCIËLE ZAKEN

        Financiële zaken

        • Gratis ondersteuning

          • BC Online Boekhouden
          • Fiscus
          • Subsidie
          • Auto van de zaak
          • Financiering
          • Spookfacturen
          • Ondernemersinkomen
          • Bedrijf verkopen & bedrijfswaardering
          • Offertes, facturen & incasso
          • Ondernemersklimaat
          • Administratie
      • COMMERCIËLE ZAKEN

        Commerciële zaken

        • Gratis ondersteuning

          • Businessplan
          • CRM software
          • Marketing en Communicatie
          • Sales en klantbehoud
          • Internationaal Zakendoen
      • GRATIS BC BOEKHOUDEN

        Gratis BC boekhouden

        • Gratis
        • Veilig online
        • Compleet
        • Sociaal
        • Demo
        • FAQ Boekhouden
      • OVER BC.NL

        Over BC.nl

        • Geschiedenis
        • Vacatures
        • Redactie
        • Contactgegevens

      Honderden gratis voorbeeldcontracten   Praktische workshops voor ondernemers
      Onbeperkt online boekhouden   100% gratis dus nergens aan vast

    BC.nl
    Zoeken
    Abonnee
    Login
    Gratis voorbeeldcontracten, zakelijke brieven en MKB nieuws > Financiele zaken > Ondernemersklimaat > Jaarverslagen beursbedrijven dik onvoldoende

    GRATIS

    Workshop: Slim werkgeverschap: flexibiliteit en gemak
    Het aannemenen of aansturen van personeel vergt veel tijd en energie. Gelukkig zijn er manieren om dit slimmer aan te pakken.

    Kom ook 10 november dan vertellen we je alle ins en outs!
      Schrijf je nu gratis in

    Jaarverslagen beursbedrijven dik onvoldoende

    • 31 oktober 2016
    • 640 views

    ABCOUDE - Beursgenoteerde Nederlandse ondernemingen weten in hun jaarverslag weinig concreets te melden over de omgeving en de context waarin ze opereren. Visies op zaken als duurzaamheid, diversiteit, leiderschap en innovatie blijven beperkt tot vaak nietszeggende algemeenheden. En als dit soort thema's al genoemd worden, dan zijn organisaties niet in staat aan te geven hoe zij hier in hun eigen bedrijfsvoering praktisch invulling aan geven. Zo zegt nagenoeg elke onderneming dat ze de klant centraal stelt, maar hoe ze dat doen valt uit vrijwel geen van de jaarverslagen af te leiden.


    • Randstad op 1
    • Transparantie geen garantie voor succes


    Zie ook: 5 financiële blunders die je moet vermijden

    Een en ander blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Hogeschool Leiden naar transparantie in jaarverslagen van beursgenoteerde ondernemingen. Het beperkte vermogen van het bedrijfsleven om relevante ontwikkelingen in de omgeving te vertalen naar concrete bedrijfsdoelstellingen, is volgens Piet Hein Coebergh, samensteller van het onderzoek, de belangrijkste reden dat veel organisaties een dikke onvoldoende scoren. Coebergh: 'Bedrijven vertellen wel veel, maar ze zeggen zo weinig. Iedereen erkent het belang van innovatie. Maar de praktische vertaalslag ontbreekt. Wat doe je nu concreet op het thema leiderschap of diversiteit? Roepen dat het zo belangrijk vindt is mooi, maar wat is je visie op thema en zo'n hoe incorporeer je deze visie in je strategie? Hoe zorg je concreet dat er meer vrouwen in de top komen, of dat je bedrijf innovatiever wordt? Het kan zijn dat organisaties dat doen, maar dat lezen we niet terug.'

    Randstad op 1
    Randstad voert dit jaar voor het eerst de ranglijst aan en komt daarmee vanuit niets in de top tien. Dat heeft het uitzendconcern vooral te danken aan de gedetailleerde en brede kijk die het weergeeft op alle dimensies die dit onderzoek toetst: duurzaamheid, innovatie, strategie, diversiteit, klanten, HRM, benchmarking en leiderschap.

    Andere opvallende stijgers (en dalers) zijn: ABN AMRO Bank, sinds vorig jaar weer genoteerd en nieuw binnen op de 2e plaats. Kruidenier Sligro, van de 26e naar de 3e plaats. En fietsenmaker Accell van de 45e naar de 10e plek. De rest van de top 10 bevat grote ondernemingen die al jaren transparant communiceren: Akzo Nobel, DSM, KPN, ASML, Philips en PostNL.

    Opvallend is dat vier van de meest transparante ondernemingen van de afgelopen jaren - Ten Cate, Reesink, Ballast Nedam en Nutreco - dit jaar zijn opgekocht door particulier grootkapitaal. Dat geeft te denken over andere (sub)toppers die de laatste jaren structureel hoog scoren in hun communicatie, zoals TKH, Arcadis, Accell, Brunel, Fugro.


     


    Transparantie geen garantie voor succes
    Anderzijds: transparant communiceren is geen garantie voor succes. Dat blijkt uit het aantal winnaars van de afgelopen jaren dat inmiddels niet meer bestaat (SNS Reaal, Imtech, Fortis) of hun beurswaarde hebben zien verdampen (Delta Lloyd, BAM, Ballast Nedam, Fugro). Het Jaarverslagenonderzoek wordt dit jaar voor de 22e achtereenvolgende keer verricht. Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in de mate waarin (beursgenoteerde) ondernemingen in Nederland communiceren over hun strategie. De analyse levert daarmee een empirisch onderbouwde bijdrage aan het debat over de toegevoegde waarde van transparantie voor het bedrijfsleven en belanghebbenden.

    Met ingang van dit jaar is de methode van onderzoek ingrijpend gewijzigd. De jaarverslagen worden niet louter meer beoordeeld op het communiceren van strategie maar ook op communicatie over de thema's: duurzaamheid, innovatie & ondernemerschap, cultuur & diversiteit, klantbenadering, HRM, benchmarking, leiderschap & communicatie. Dit bredere strategisch kader past bij de ontwikkeling die organisaties doormaken in hun rapportages.

    De nieuwe beoordelingscriteria laten zien dat de meeste organisaties er inmiddels behoorlijk in slagen om hun bedrijfsstrategie te communiceren. Ook zijn ondernemingen steeds opener over hun duurzaamheidsbeleid.

    Het gehele rapport is te downloaden via: www.hsleiden.nl/pr-en-social-media/publicaties

    GRATIS WORKSHOPS BIJ BC.NL

     

    Gratis aanmelden in 5 minuten

    Speciaal voor MKB en ZZP. Krijg direct toegang tot honderden voorbeelddocumenten, checklists, templates, tips, adviezen. Volledig toegesneden op ondernemers!


    MELD JE NU GRATIS AAN
     
      Honderden gratis voorbeeldcontracten
    Arbeidscontracten, algemene voorwaarden, voorbeeldbrieven en factuurtemplates
      Dagelijks nieuwe praktische tips en adviezen
    Over belastingzaken, marketing, sales, HRM, boekhouden, juridische zaken en veel meer...

    PARTNERS IN ZAKEN

    Gratis workshops en netwerken

    Onze kennispartners

    Laatste nieuws

    rss
    28-11Lenen aan je bv en andere vormen van terbeschikkingstelling
    20-03Voorbeeld: Geldleningovereenkomst
    14-02Voorbeeld: Geheimhoudingsovereenkomst
    06-09Voorbeeldbrief: melden gebreken aan verhuurder
    30-08Voorbeeldcontract: inschakelen oproepkracht (deel 2)
    23-08Voorbeeldcontract: inschakelen oproepkracht (deel 1)
    28-04Kwijtschelding van schuld (voorbeeldcontract)

    Interessante Links

    Brisk Magazine Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers.
    Brisk Magazine Ontvang gratis en vrijblijvend vier offertes op maat voor een nieuwe koffieautomaat

    • home
    • kennisbank
    • boekhouden
    • mailing
    • ons team
    • contact
    • algemene voorwaarden
    • onze partners
    • adverteren
    • FAQs
    • Privacy Statement
    This page was generated in 0.4692 seconds