• businesscompleet logo

    ONDERNEMEN MET DE BESTE ONDERSTEUNING

    NU ONLINE BEZOEKERS ACTIEF & ABONNEES

    • JURIDISCHE ZAKEN

      Juridische zaken

      • Gratis ondersteuning

        • >150 voorbeeldcontracten
        • Bedrijf starten
        • Personeel en HRM
        • MKB wetgeving en CAO
        • Rechtsvormen
        • Betrouwbare klanten
      • Persoonlijke ondersteuning

      • DIGITALE ZAKEN

        Digitale zaken

        • Gratis ondersteuning

          • Software en ICT
          • Online zakendoen
          • Digitaal factureren
          • Telewerken
          • Cloud computing
      • OPERATIONELE ZAKEN

        Operationele zaken

        • Gratis ondersteuning

          • Bedrijfsvoering
          • Auto van de zaak
          • ZZP'ers
          • Bereikbaarheid
          • Huisvesting
          • Internationaal Zakendoen
          • Verzekerd ondernemen
          • Management
      • FINANCIËLE ZAKEN

        Financiële zaken

        • Gratis ondersteuning

          • BC Online Boekhouden
          • Fiscus
          • Subsidie
          • Auto van de zaak
          • Financiering
          • Spookfacturen
          • Ondernemersinkomen
          • Bedrijf verkopen & bedrijfswaardering
          • Offertes, facturen & incasso
          • Ondernemersklimaat
          • Administratie
      • COMMERCIËLE ZAKEN

        Commerciële zaken

        • Gratis ondersteuning

          • Businessplan
          • CRM software
          • Marketing en Communicatie
          • Sales en klantbehoud
          • Internationaal Zakendoen
      • GRATIS BC BOEKHOUDEN

        Gratis BC boekhouden

        • Gratis
        • Veilig online
        • Compleet
        • Sociaal
        • Demo
        • FAQ Boekhouden
      • OVER BC.NL

        Over BC.nl

        • Geschiedenis
        • Vacatures
        • Redactie
        • Contactgegevens

      Honderden gratis voorbeeldcontracten   Praktische workshops voor ondernemers
      Onbeperkt online boekhouden   100% gratis dus nergens aan vast

    BC.nl
    Zoeken
    Abonnee
    Login
    Gratis voorbeeldcontracten, zakelijke brieven en MKB nieuws > Commerciele zaken > Sales en klantbehoud > Bel-Me-Niet-register rammelt

    GRATIS

    Workshop: Slim werkgeverschap: flexibiliteit en gemak
    Het aannemenen of aansturen van personeel vergt veel tijd en energie. Gelukkig zijn er manieren om dit slimmer aan te pakken.

    Kom ook 10 november dan vertellen we je alle ins en outs!
      Schrijf je nu gratis in

    Bel-Me-Niet-register rammelt

    • 17 februari 2012
    • 4315 views

    ABCOUDE - Het Bel-Me-Niet-register werkt nog niet 100 procent. Vorig jaar zijn bijna 10.000 geregistreerde personen toch gebeld door een telemarketeer. De OPTA deelde hiervoor 1,2 miljoen euro aan boetes uit.

    • Telemarketeer vergeet vaak optie opname in register
    • Eenmanszaken kunnen zicht ook registreren
    • Eigen klanten bellen mag


    Zie ook: Telemarketeers lappen regels aan hun laars


    Van alle 9421 klachten over telemarketeers kwam volgens het ANP 97 procent van mensen die in het Bel-Me-Niet-register staan. In 65 procent van de gevallen heeft de telemarketeer de optie van het zich laten opnemen in het register niet genoemd, terwijl dat verplicht is.

    Goede doelen
    Met name de volgende sectoren geven veel klachten: loterijen, energiebedrijven, telefonie/televisie, geldzaken, kranten/tijdschriften en goede doelen. Het bedrijfsleven wil graag de klachten inzien maar de toezichthouder OPTA weigert dit. Alleen bij boetes krijgen bedrijven inzage in de klachten.

    Voorlichting
    Het wel en wee van het Bel-Me-Niet-register kwam onlangs aan de orde in een voorlichtingsbijeenkomst voor de branche, georganiseerd door de Dutch Dialogue Marketing Association en de toezichthouder OPTA. De DDMA is voor zelfregulering. Bedrijven zijn dus zelf verantwoordelijk voor de naleving van de regels. Ongevraagde telemarketing blijkt echter nog altijd een bron van consumentenirritatie te zijn.

    Het draait hier om bellen naar natuurlijke personen, dus particulieren, eenmanszaken, VOF’s en maatschappen. Rechtspersonen als een bv kunnen zich niet laten registreren.

     

    et verder ook al weer met het Bel-Me-Niet-register? Onderstaande reeks verplichtingen voor telemarketeers komt van de DDMA.

    Verplichtingen
    In de Telecommunicatiewet zijn de volgende verplichtingen opgenomen voor bedrijven en organisaties die ongevraagde telefonische communicatie voor commerciële, charitatieve of ideële doelen overbrengen:

    1. Het wijzen op het Bel-me-niet Register;
    2. De mogelijkheid aan de consument bieden om ingeschreven te worden in het Bel me-niet Register. Wanneer een consument ingeschreven staat in het Bel-me-niet Register dan mag hij niet meer gebeld worden door een ieder;
    3. Het actief bieden van het recht van verzet. Wanneer een consument gebruik wil maken van het recht van verzet dan moet de agent zijn telefoonnummer verwijderen uit het belbestand van de adverteerder. Hij mag niet meer gebeld worden door deze adverteerder.

    Daarnaast moet een bedrijf of organisatie voorafgaand aan een telemarketingcampagne de belbestanden:

    4. Ontdubbelen met het Bel-me-niet Register;
    5. Ontdubbelen met de eigen recht van verzet lijst.

    • De verplichtingen uit de Telecommunicatiewet gelden voor zowel callcenters als adverteerders: beide kunnen door OPTA aangesproken worden als de wetgeving wordt overtreden. Dataleveranciers zijn geen partij die op basis van de telemarketingregels aangesproken kunnen worden.

    • Indien een consument tijdens een telefoongesprek aangeeft niet meer gebeld te willen worden en niet te willen wachten op de Interactive Voice Response (bandje aan het einde van een gesprek dat Bel-me-niet Register en recht van verzet biedt) moet de agent de consument onmiddellijk inschrijven in het Bel-me-niet Register en/of op de eigen recht van verzetlijst verwerken. De consument mag in dit geval niet doorverwezen worden naar de IVR.

    Uitzonderingen
    Het Bel-me-niet Register is van toepassing op ongevraagde communicatie. De stelregel is dat telefoonnummers ontdubbeld moeten worden met het Bel-me-niet Register. Op deze regel zijn drie uitzonderingen:

    1. Ontdubbeltermijn
    Op een ontdubbeld belbestand mag vier weken gebeld worden, zonder dat tussentijds geschoond hoeft te worden met het Bel-me-niet Register. Vanwege deze ontdubbeltermijn, kan iemand die zich recent ingeschreven heeft, nog gebeld worden.

    2. Klantrelatie
    Als een organisatie eigen klanten belt met een aanbod voor eigen gelijksoortige producten en diensten, hoeft niet ontdubbeld te worden met het Bel-me-niet Register.

    3. Gevraagde communicatie
    Als een consument ondubbelzinnig en op eigen initiatief verzoekt om communicatie, hoeft niet ontdubbeld te worden met het Bel-me-niet Register.

    Huib Hikke | bc.nl


    Bron: ANP en DDMA











    GRATIS WORKSHOPS BIJ BC.NL

     

    Gratis aanmelden in 5 minuten

    Speciaal voor MKB en ZZP. Krijg direct toegang tot honderden voorbeelddocumenten, checklists, templates, tips, adviezen. Volledig toegesneden op ondernemers!


    MELD JE NU GRATIS AAN
     
      Honderden gratis voorbeeldcontracten
    Arbeidscontracten, algemene voorwaarden, voorbeeldbrieven en factuurtemplates
      Dagelijks nieuwe praktische tips en adviezen
    Over belastingzaken, marketing, sales, HRM, boekhouden, juridische zaken en veel meer...

    PARTNERS IN ZAKEN

    Gratis workshops en netwerken

    Onze kennispartners

    Laatste nieuws

    rss
    28-11Lenen aan je bv en andere vormen van terbeschikkingstelling
    20-03Voorbeeld: Geldleningovereenkomst
    14-02Voorbeeld: Geheimhoudingsovereenkomst
    06-09Voorbeeldbrief: melden gebreken aan verhuurder
    30-08Voorbeeldcontract: inschakelen oproepkracht (deel 2)
    23-08Voorbeeldcontract: inschakelen oproepkracht (deel 1)
    28-04Kwijtschelding van schuld (voorbeeldcontract)

    Interessante Links

    Brisk Magazine Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers.
    Brisk Magazine Ontvang gratis en vrijblijvend vier offertes op maat voor een nieuwe koffieautomaat

    • home
    • kennisbank
    • boekhouden
    • mailing
    • ons team
    • contact
    • algemene voorwaarden
    • onze partners
    • adverteren
    • FAQs
    • Privacy Statement
    This page was generated in 0.47 seconds