Ondernemen met de beste ondersteuning

Checklists

Van factureren naar incasseren

Checklist: Factureren & Incasseren

Door: Redactie Brisk Magazine - Na het leveren van een goed of dienst stuurt iedere ondernemer een factuur. Maar vaak weet hij niet dat deze moet voldoen aan wettelijke eisen. Welke eisen dat zijn, maar ook wat het juiste tijdstip is om uw klant te bellen met de vraag wanneer de factuur betaald zal gaan worden èn wat het juiste tijdstip is om een herinnerinning of zelfs een aanmaning te sturen, zette de redactie van BusinessCompleet.nl voor u op een rij.

Verplichte onderdelen factuur
Op een factuur moet u het volgende vermelden:
 

  • Factuurdatum
  • Factuurnummer *
  • Naam en adres van uw bedrijf
  • Naam en adres van uw klant
  • Omschrijving geleverde goederen of diensten (hoeveelheid/omvang en aard)
  • Datum levering goederen of voltooiing dienst(en), of de datum waarop een vooruitbetaling is gedaan (als die verschilt van de factuurdatum)
  • Prijs exclusief BTW
  • Bedrag te betalen aan BTW
  • Totaalbedrag
  • Registratienummer bij de Kamer van Koophandel van uw bedrijf
  • BTW-identificatienummer van uw bedrijf
  • BTW-identificatienummer van uw klant *
  • Betalingstermijn (gemiddeld tussen de 14 en 30 dagen)
 
* Factuurnummer
Hoe dit volgnummer eruit ziet bepaalt u zelf. Veel ondernemers kiezen voor een jaartal in combinatie met een volgnummer. Bijvoorbeeld 20101121, 20081122 etc. De fiscus vindt logisch oplopende factuurnummers een belangrijk onderdeel van een goede administratie.