Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Mercedes-Benz A 45 AMG overtreft M135i en RS3

12 februari 2013 - Audi, BMW, Ford, Volkswagen en ook Renault... ga er maar even goed voor zitten. Jij ook trouwens. AMG presenteert namelijk " eindelijk " de A 45 AMG, het absolute topmodel binnen de A-range en de eerste A-klasse geboren onder het performancelabel van Mercedes-Benz. Dat label heeft de laatste jaren behoorlijk gewerkt aan een positief imago dat bij voorbaat uitgegaan kan worden van serieuze, enerverende prestaties. En de A 45 AMG stelt daarin niet teleur.

Niet uniek, maar nog altijd een knap staaltje engineering is meer dan 300 pk persen uit een 2.0 liter viercilinder. Na bijvoorbeeld Subaru en Mitsubishi is het ook Mercedes-AMG gelukt dit te presteren, uit een slagvolume van 1.991 cc precies te zijn. De geheel nieuw ontwikkelde BlueDIRECT-motor, gebaseerd op die van de A250 Sport, schopt het zelfs tot 360 pk. Dat is een specifiek vermogen van 181 pk per liter! Om dit hoge vermogen te realiseren komt er een potige turbocharger aan te pas die er tevens voor zorgdraagt dat de auto beschikt over een weldadige hoeveelheid trekkracht bij lagere toerentallen. Het maximumkoppel ligt op 450 Nm, en met deze motorspecificaties overtreft de A 45 AMG – enigszins verrassend – zijn belangrijkste concurrenten, de RS3 van Audi en BMW M135i. Besef bovendien dat deze kanonnen het respectievelijk met één cilinder, en in het laatste geval zelfs twee cilinders meer doen. Wat AMG heeft gepresenteerd is dus best een applaus waard.

Tractie over 4 wielen
Het cijfer 4 lijkt welhaast een kerngetal. Want naast een vierpitter beschikt de A 45 AMG, waarbij het getal in de naam staat voor 45 jaar AMG, over een krachtverdeling op alle vier de wielen, een unicum voor een AMG die lager is dan 1,6 meter. Onder normale omstandigheden wordt de A 45 AMG via de voorwielen aangedreven. Pas wanneer de rijdynamiek erom vraagt, verdeelt het variabele AMG 4Matic-systeem het koppel tussen de voor- en achteras aan de hand van een zogenoemde Power Take-Off unit (PTU) die volledig in de 7-traps transmissie geïntegreerd. De koppelverdeler kan tot een verhouding van 50:50 procent gaan. Tussen de achterwielen bevindt zich dan nog een differentieel die de ontvangen krachten weer verdeeld over de linker- en rechteras. Gezien deze aandrijftechniek heeft de A 45 AMG in de Audi RS3 z’n grootste rivaal gevonden. Daarbij, ook de Audi is net als de Mercedes louter te verkrijgen met vier portieren. De BMW M135i is er ook als 3-deurs.



Sprintcijfers
Leuk allemaal die koude cijfers, maar hoe snel is de A 45 AMG nu eigenlijk? Nou, met een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 4,6 seconden even snel als de RS3 Sportback. De M135i doet dit trucje in 5,1 seconden. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/h. Allicht minder relevant voor de meeste kopers is het brandstofverbruik. Maar we noemen het toch even. Wie rustig aan weet te doen met de A 45 AMG zou een gemiddelde van 6,9 l/100 km moeten kunnen halen. Een knappe waarde, zo ook dat de A 45 AMG als performancemodel nu al voldoet aan de EU6-emissienormen die in 2015 van kracht zullen worden. Bovendien wordt nu al voldaan aan de pas in 2017 geldende eisen voor de emissie van kleinere schadelijke deeltjes.



Uitrusting
Omdat de A 45 AMG veruit de heetste A-klasse is, mag dat natuurlijk getoond worden. Naast de markante stylingkit, beschikt iedere A 45 AMG over een AMG-sportuitlaatsysteem met twee uitlaatpijpen dat middels een automatisch gestuurde klep in het uitlaattraject een voller uitlaatgeluid teweegbrengt. Tijdens rustig rijdend, wanneer comfort gewenst is, houdt deze zich op de achtergrond. Optioneel is het AMG Performance uitlaatsysteem, dat nog luider klinkt en ook auditief is bij tussengasmomenten van de 7-traps DCT-automaat met dubbele koppeling. Ook die is standaard en bevat drie rijmodi: een normale ontkoppelingsfunctie, een tussengasfunctie en een Race Start-modus voor een optimale acceleratie. Aanvullend biedt de versnellingsbak het zogenaamde ‘korte M-programma’ om de dynamische kwaliteiten van de A 45 AMG nog verder uit te buiten. In de C- en S-stand heeft de bestuurder handmatig te schakelen via de schakelflippers. Verder is de A 45 AMG voorzien van een 3-fase ESP waaronder ESP met Curve Dynamic Assist, een sportonderstel, AMG Sport-stuurbekrachtiging en 18 inch dubbelspaaks lichtmetalen AMG-velgen in titaniumgrijs. Achter de wielen gaat een AMG-remsysteem schuil met geventileerde en geperforeerde schijfremmen rondom. Binnenin prijken er sportstoelen omzoomd met Artico-microvezel "Dinamica" met rode contrasterende stiksels, een multifunctionele stuurwiel, diverse sierelementen in carbonoptiek, ventilatorroosters in rood/zwart, rode gordels, AMG-instaplijsten en een AMG combi-instrument met Racetimer.



A 45 AMG Edition 1
Om de lancering van de A 45 AMG luister bij te zetten presenteert Mercedes speciaal voor de snelle beslissers de A 45 AMG Edition 1. Dat introductiemodel kenmerkt zich door de cirrus witte lak, exclusieve AMG-sportstriping in mat grafietgrijs over de motorkap, op het dak en op de flanken en rode accenten in de radiatorgrille, op de buitenspiegels en de achterspoiler. Bovendien staat de Edition 1 niet op 18 maar 19 inch wielen met speciale AMG-naafdoppen. De velgen zijn matzwart met daarachter rode remklauwen. Zowel het AMG Night-pakket als het Aerodynamics-pakket maakt deel uit van de standaarduitrusting van de Edition 1. De E-select-schakelpook met AMG-logo en Edition 1-label op de AMG Drive Unit completeren het geheel.

De Mercedes A 45 AMG beleeft zijn première tijdens de Autosalon van Genève. Tegen de zomer staat hij bij de dealer.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.