Ondernemen met de beste ondersteuning

Beurs

Hogere omzet en winst voor Heineken

24 augustus 2011 - Heineken heeft in de eerste helft van 2011 conform verwachting meer omzet en winst geboekt waarbij het biervolume steeg. In Europa en de Verenigde Staten blijft de brouwer echter kampen met tegenwind. De opkomende markten doen het duidelijk beter. Heineken boekte een omzet van 8.358 miljoen euro bij een biervolume van 104,1 miljoen hectoliter. De omzet lag hiermee flink hoger dan de 7.520 miljoen euro een jaar eerder. Analisten hadden gerekend op een net iets minder grote omzetstijging. Uit een rondgang van ABM Financial News onder analisten kwam een omzetverwachting van 8.434 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (EBIT beia) steeg van 1.137 naar 1.259 miljoen euro. Ondanks de stijging bleef deze achter op de analistenverwachting van 1.314 miljoen euro. Onder de streep restte een nettowinst (beia) van 694 miljoen euro. Beduidend meer dan de 626 miljoen euro een jaar eerder, maar minder dan de 747 miljoen euro waarop analisten hadden gerekend.

Toelichting
CEO Jean-Francois van Boxmeer sprak van een solide halfjaarresultaat, met een autonome groei van het biervolume in alle regio's. Om de resultaten op korte termijn te ondersteunen blijft Heineken werken aan kostenbeheersing, realisatie van geplande synergieen uit eerdere acquisities en en een sterke kasstroom. Begin 2012 start Heineken met een nieuw driejarig kostenbesparingsprogramma. Het lopende kostenbesparingsprogramma droeg in de eerste helft van 2011 voor 82 miljoen euro bij.

Dividend
Op 6 september wordt een interimdividend uitgekeerd van 0,30 euro per aandeel.

Verwachtingen
Voor de toekomst verwacht Heineken in de volwassen markten waarin het actief is tegenwind als gevolg van hoge werkloosheid en aanhoudend zwakke consumentenvertrouwen. De opkomende markten profiteren volgens de bierbrouwer van een aanhoudend positief economisch klimaat. Voor de tweede helft van 2011 voorziet Heineken een licht verhoogde inflatie in de inkoopkosten ten opzichte van de eerste zes maanden. Voor heel 2011 rekent Heineken op een laag enkelcijferige stijging van de inkoopkosten. Ook de kosten voor marketing en verkoop zullen in het lopende halfjaar autonoom met een laag enkelcijferig percentage toenemen in vergelijking tot de eerste helft van dit jaar. In de belangrijke afzetperiode juli en (begin) augustus 2011 zag Heineken zwakte in het volume als gevolg van de slechte weersomstandigheden in Europa gecombineerd met minder consumentenvertrouwen. Dit zal een effect hebben op de volume- en winstresultaten in de tweede helft van 2011 aldus de brouwer, en als gevolg hiervan verwacht Heineken dat de nettowinst (beia) voor het gehele jaar op autonome basis in grote lijnen gelijk zal zijn aan vorig jaar.

Bron: ABM Financial News

Doorsturen  |  Reageer

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.