Ondernemen met de beste ondersteuning

Beurs

Resultaten Heineken beter dan verwacht

15 februari 2012 - Heineken heeft in 2011 beter gepresteerd dan verwacht. Zowel de omzet als de winst kwamen hoger uit dan analisten hadden voorzien. Heineken presteerde in al haar vijf regio's beter met een autonome groei van zowel volume als omzet. CEO Jean-Francois van Boxmeer meent het "solide" resultaat te danken aan de investeringen die Heineken deed in haar eigen merken en innovatie. Heineken boekte aan de ene kant een hogere omzet in combinatie met kostenbesparingen en hogere winsten uit joint ventures. Dit werd echter gedeeltelijk teniet gedaan door hogere marketinguitgaven, gestegen grondstofkosten en investeringen in bedrijfscompetenties.

Resultaten
De omzet steeg van 16.133 naar 17.123 miljoen euro. Nipt meer dan de 17.027 miljoen euro waarop analisten geraadpleegd door ABM Financial News hadden gerekend. Het bedrijfsresultaat voor buitengewone posten (beia) steeg nipt van 2.623 naar 2.697 miljoen euro, vrijwel in lijn met de verwachtingen. De nettowinst (beia) dikte aan van 1.456 naar 1.584 miljoen euro en was daarmee hoger dan de voorziene 1.510 miljoen euro. De totale nettowinst zakte licht terug van 1.447 naar 1.430 miljoen euro. In het afgelopen jaar groeide de omzet autonoom met 3,6 procent waarbij de geconsolideerde volumegroei 2,1 procent bedroeg en het biervolume 3,6 procent aandikte. Met 5,4 procent groeide het Heineken merk wederom beter dan de totale biermarkt.

Kostenbesparingen
In 2011 werd het TCM-programma afgerond en inmiddels is TCM2 van start, een nieuwe driejarig kostenbesparingsprogramma dat 500 miljoen euro moet opleveren. Afgelopen jaar leverde TCM voor 178 miljoen euro aan besparingen op, waarmee de totale besparingen onder het programma uitkwamen op 614 miljoen euro.

Dividend
Over 2011 stelt Heineken een dividend van 0,83 euro per aandeel voor. Dit betekent een slotdividend van 0,53 euro per aandeel.

2012
Heineken verwacht in 2012 te kunnen profiteren van een aanhoudend groeimomentum in sneller groeiende economieën en van omzetverhogende initiatieven in ontwikkelde markten. Daarnaast zal de omzetontwikkeling worden geholpen door de aanhoudende verschuiving naar economieën met een snellere groei in Afrika, Latijns-Amerika en Azië. De kosten voor marketing en verkoop als percentage van de omzet blijft voor 2012 in grote lijnen gelijk aan 2011. Wel rekent Heineken op een stijging van de inkoopkosten van circa 6 procent vooral door hogere moutprijzen. Enige neutralisatie van deze kostenstijging verwacht Heineken daarentegen wel te kunnen realiseren.

Bron: ABM Financial News

Doorsturen  |  Reageer

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.