Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Nu officieel: de nieuwe Mercedes E-klasse

12 december 2012 - Na talloze spyshots en meerdere keren vroegtijdig gelekt te zijn, presenteert Mercedes-Benz eindelijk de ingrijpend vernieuwde E-klasse. De vernieuwingen hebben vooral betrekking op het front en de verkrijgbaarheid van nieuwe assistentiesystemen. Ook het motorenpalet is opgeschoond.

De E-klasse is altijd meest ‘klassieke’ model van Mercedes-Benz geweest, onder andere herkenbaar aan het staande ster-logo bovenop de motorkap. Maar met die traditie wordt vanaf heden gebroken. Voor het eerst is ook de E-Klasse leverbaar met twee ‘gezichten’. De basisuitvoering en de Elegenance-uitvoering hebben de authentieke grille met de ster op de motorkap, terwijl de Avantgarde-lijn voortaan beschikt over een sportievere grille met centraal geplaatste grote ster. Algemeen nieuwtje zijn natuurlijk de koplampen. De twee aan weerzijden zijn nu samengesmolten tot één enkele unit met daarin tevens niet ontworpen LED-dagrijverlichten. Het design moet doen denken aan vier ogen die de wereld in loeren. Tegen meerprijs is er volledige LED-verlichting leverbaar. Ook voor de hertekende achterlichten.

Intelligent Drive
Onder de noemer Intelligent Drive presenteert Mercedes een scala aan verbeterde en nieuwe assistentiesystemen voor de vernieuwde E-klasse. Veel van deze elektronica maakt gebruik van een geavanceerde, in de voorruit geplaatste stereocamera. Zo kunnen de elektronische ‘ogen’ ervan wegmarkeringen en verkeersborden herkennen. Bewegende objecten als voetgangers en auto’s en ook kruisend verkeer (Cross Traffic Assist ) worden bovendien ‘geïnterpreteerd’. De stereocamera werkt samen met verder verbeterde (radar)sensoren.Alle nieuwe E-Klasse modellen beschikken overigens standaard over het zogeheten Collision Prevention Assist waarbij de bestuurder via radarsensoren wordt gewaarschuwd voor dreigend ongeval. Ook vermoeidheidsherkenning (Attention Asisst) is standaard. Bovendien werkt dat voortaan over een breder snelheidsbereik en de gevoeligheid is nu instelbaar.

BlueDIRECT
Aan motoren geen gebrek. Als vanouds zijn er diverse benzine- en dieselmotoren verkrijgbaar en alle zijn standaard voorzien met ECO Start/Stop-functie. Nieuw zijn de 2.0 liter viercilinder BlueDIRECT-turbobenzinemotoren die nu al aan de EU6-norm voldoen. Er is keus uit een 184 pk of een 211 pk sterke variant. In het meest gunstigste geval ligt het opgegeven brandstofverbuik op 5,8 l/100 km bij een gemiddelde CO2-uitstoot van 135 g/km. Eveneens toegevoegd aan het leveringsprogramma is de E 400 met 333 pk sterke V6 BlueDIRECT-motor en biturbo-technologie. Ook deze voldoet aan de EU6-norm. En natuurlijk zijn ook weer de E 350 (306 pk) en E 500 met 408 pk sterke V8 van de partij.

Krachtige, efficiënte dieselmotoren
De voordeligste diesel is de E 200 met 136 pk, 360 Nm koppel en een gemiddeld verbruik van 5,5 l/km. Verder is er de E 220 CDI met 170 pk en de E 250 CDI met 204 pk (ook met 4Matic-vierwielaandrijving). Wie meer dan vier cilinders wenst is aangewezen op de E 300 (231 pk) of de E 350 met 252 pk en optioneel 4Matic. Vreemde eend in de bijt is de E 300 Hybrid met als de E 250 CDI krachtbron als hoofdmotor, geholpen door een 26 pk sterke elektromotor. Het gezamenlijke koppel ligt op 500 Nm en doordat over korte afstanden geheel elektrisch kan worden gereden hoeft het gemiddelde verbruik niet hoger uit te vallen dan 4,4 l/100 km. Grootste troef van de hybride is het in aanmerking komen voor 20% bijtelling bij zakelijk gebruik, een unicum voor het hogere D-segment. De CO2-uitstoot van de sedanversie is namelijk slechts 107 g/km. De E 300 Hybrid Estate valt met 117 g/km in de 25%-klasse.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.