Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

BMW toont 40 jaar ontwikkeling voorafgaand aan de i3

10 december 2012 - Al in 1972 presenteerde BMW haar eerste elektrisch aangedreven auto. Weliswaar als conceptcar en puur experimenteel, maar het geeft wel aan dat ook BMW al jarenlang elektrische mobiliteit onderzoekt. Een vluchtige blik terug in de tijd.

Als de BMW i3 volgend jaar van de band rolt heeft BMW er 40 jaar ontwikkeling opzitten. In de beginfase niet zo intensief, maar al in 1972 werd de allereerste elektrisch aangedreven auto uit München gepresenteerd tijdens de Olympische Spelen in BMW’s thuisstad. De twee omgebouwde 1602’s deden dienst als transportmiddel voor leden van het organisatiecomité en camera-auto. Uiteraard was de techniek nog verre van doorontwikkeld getuige alleen al het gewicht van het accupakket (350 kg) en de met 60 km zeer beperkte actieradius.

Deutsche Post
In de jaren erna startte BMW een project om dit concept door te ontwikkelen. In 1975 werd een experimenteel voertuig gebouwd op het platform van de BMW LS en voorzien van de toen meest moderne batterijen en elektromotor. In 1980 werd hierin opnieuw de meest recente techniek gehangen en volop getest. Het resulteerde erin dat BMW acht 325iX’s bouwde en de Deutsche Post voorzag van deze voertuigen.

Stadsauto
De door de Duitse postbezorgers opgedane praktijkervaring leerde BMW dat er wel mogelijkheden zijn voor elektrische auto’s, maar dan vooral als deze van meet af aan als elektrisch voertuig ontwikkeld zijn. Zodoende kan zoveel mogelijk gewicht bespaard worden en de componenten op de juiste manier ingebouwd. Bovendien zag BMW in dat een elektrische auto enkel toekomst had in de stad.

BMW E1
Men startte de ontwikkeling van wat in 1991 werd gepresenteerd als BMW E1, een elektrisch aangedreven ‘citymobile’. Mede dankzij zijn lichtgewicht onderdelen en relatief sterke elektromotor van 32 kW en 150 Nm was een actieradius van 160 km mogelijk. Een waarde die tegenwoordig zelfs nog een heel redelijke prestatie is. Als aanvulling op deze vijf E1 prototypes werden bovendien acht BMW 325’s omgebouwd om tussen 1992 en 1996 volop in de praktijk aan testen te worden onderworpen. Met verschillende motoren, transmissies en batterijen werden proeven gedaan om zodoende praktijkervaring op te doen en vooral de haalbaarheid verder te onderzoeken.

MINI E, BMW ActiveE, BMW i
Mede door de toenemende populariteit van elektrische auto’s als vervoersmiddel van de toekomst lanceerde BMW in 2008 de MINI E. De eerste concrete stap naar daadwerkelijke productie. Een vloot van maar liefst 600 auto’s werd ingezet bij particulieren om op grote schaal in de praktijk de techniek en vooral ook de praktische bruikbaarheid te testen. Waardevolle informatie die in 2010 leidde tot de introductie van de BMW Concept ActiveE waarvan maar liefst 1.000 exemplaren van de band rolden. Dat alles om de weg vrij te maken voor BMW i, het submerk van BMW dat vanaf 2013 daadwerkelijk elektrische auto’s op de markt gaat brengen. BMW trapt af met de i3 in 2013 gevolgd door de i8 een aantal maanden later. Hart van de BMW i3 wordt gevormd door een 170 pk sterke elektromotor die dankzij doorontwikkeling 40% compacter is dan die in de MINI E. Groot verschil is echter dat zowel de i3 (optioneel) alsook de i8 worden geleverd met een range extender, een kleine brandstofmotor die de energie op kan wekken als de accu’s leeg zijn. Want ondanks dat men al 40 jaar aan het ontwikkelen is staat de capaciteit van de accu’s elektrisch rijden over verre afstanden nog steeds in de weg.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.