Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Luchtig: Lamborghini Aventador Roadster

11 november 2012 - Een jaar nadat de eerst geproduceerde Avantador LP700-4 de weg op draaide presenteert Lamborghini de Roadster-variant. Het tweedelige dakpaneel is in luttele seconden af te nemen en op te bergen in het bagagecompartiment om vervolgens maximaal te kunnen genieten van de V12-soundtrack.

In tegenstelling tot de opengewerkte Diablo en Murciélago moet de Aventador LP700-4 Roadster wel over een vluchtig en degelijk te de- en monteren dakpaneel beschikken. Laten we het hopen want bij zijn voorgangers was een gebruikshandleiding aan de binnen6zijde van het afneembare dakpaneel zeker geen overbodige luxe. Het dakpaneel van Lamborghini’s nieuwste open sportwagen bestaat uit twee delen, beide gemaakt van koolstofvezel en die zijn op te bergen in het (bagage)compartiment voorin in de auto. Verwijderen en aanbrengen van het slechts 6 kilogram wegende dak gaat ‘in luttele seconden’ claimt Lamborghini.

Herkenbaar
Onderhuids is de Roadster gelijk aan de dichte Aventador LP700-4 met 700 pk sterke V12 vlak achter het inzittendencompartiment. Optisch wijken beide modellen licht van elkaar af. Zo is bij de Roadster een deel van de achterzijde opnieuw ontworpen zodat deze visueel aansluit op het design van het dakpaneel. Ook de deels glazen cover waaronder de motor ligt is in het nieuw gestoken. Bovendien beschikt de Roadster over een achterruit die tevens fungeert als windvanger. Een winddeflector voor de op de voorste raamstijl is optioneel verkrijgbaar en kan eveneens worden opgeborgen in de bagageruimte. Andere verschillen zijn de wielen. Het zogenoemde Dione-design is nieuw, al meten de velgen nog altijd 20 inch vóór en 21 inch op de achteras. Ook introduceert Lamborghini een nieuwe lakkleur (Azzuro Theris) dat afhankelijk van de kijkhoek van tint verandert.

1 op 6
Het dak van de Roadster is zo ontworpen dat het de auto niet langzamer maakt dan de coupé. De 6.5 liter twaalfcilinder sleurt de Roadster in drie tellen naar de honderd en moet pas bij 350 km/h zijn meerdere erkennen aan de luchtweerstand. Een start/stop-systeem is standaard aanwezig om het brandstofverbruik iets te drukken, maar met een gemiddelde van 1 op 6 lust dit beestje nog altijd een beste slok. De vraagprijs is nog niet bekend.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.