Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Porsche 918 Spyder op de openbare weg

14 mei 2012 - Porsche werkt inmiddels met rijdende prototypes van de 918 Spyder en de hele wereld mag het weten. De mannen en vrouwen in Stuttgart liggen nog altijd op schema om de “opvolger“ van de Carrera GT in 2013 op de markt te brengen.

Normaliter worden prototypes op elke denkbare manier afgeschermd van de buitenwereld, maar Porsche heeft besloten om de ontwikkeling van haar nieuwe supersportwagen met de hele wereld te delen. Het is inmiddels al meer dan twee jaar geleden dat de conceptversie van de 918 Spyder het levenslicht zag en de ontwikkeling heeft niet stilgestaan. Werden vorig jaar de orderboeken voor de gelimiteerde sportwagen geopend, afgelopen januari werd bekend dat de V8 niet 3.4 maar 4.6 liter zou gaan meten. Porsche houdt nog altijd vast aan een lancering tijdens de IAA in Frankfurt van september 2013 met de eerste levering gepland vóór het einde van dat jaar.

Aandrijving
Van het begin af aan is de 918 Spyder een hybride geweest en dat idee heeft Porsche niet losgelaten. Dachten we een half jaar geleden nog dat er drie elektromotoren zouden worden gecombineerd met de V8, nu blijken dat er nog twee te zijn. De eerste wordt geplaatst op de vooras terwijl de tweede zijn vermogen naar de achterwielen stuurt. Porsche spreekt over een plug-in-hybride maar ook over een gecombineerd vermogen van 770 pk. Dit betekent dat de benzinemotor er niet, zoals in een Opel Ampera of Fisker Karma, alleen is om elektriciteit op te wekken, maar ook in verbinding staat met de wielen. Exacte details over de werking van het systeem zijn er echter nog niet. Wel is duidelijk dat Porsche mikt op een verbruik van 3,0 l/100 km en dat zou - nog wel afhankelijk van de CO2-uitstoot - de supersportwagen in Nederland vermoedelijk vrijstellen van BPM en wegenbelasting.

Camouflage
De vele spyshots die voorbijkomen laten zien dat het camoufleren van prototypes een kunst is. Porsche besloot nu van het prototype een kunstwerk te maken. De camouflage is namelijk niet aangebracht om de lijnen te verhullen – het is immers al duidelijk dat de 918 Spyder nauwelijks gewijzigd zal worden ten opzicht van het conceptmodel – maar om een hommage te brengen aan de succesvolle Porsche 917 race-auto uit de jaren 70.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.