Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Dak eraf van Lotus Exige S Roadster

5 maart 2012 - Wat kan nu nog leuker zijn dan een Lotus Exige S? Een dakloze Exige S natuurlijk. Lotus presenteert hem op de Autosalon van Genève en zal hem op korte termijn in de etalage zetten. Wellicht nog voor de zomer.

Nu is iedere Lotus al behoorlijk puur van stuk, maar de meest onvervalste Lotus is toch wel de Exige. Vorig jaar verscheen de compleet nieuwe generatie die ruimer, sterker, sneller, maar ook zwaarder werd. Door benodigde verstevigingen om de carrosseriestijfheid te behouden sleept de Exige S Roadster nog meer kilo’s voort, maar met twintig stuks heeft Lotus de gewichtstoename aardig beperkt weten te houden; 1.100 kg legt de roadster op de weegschaal.



Specificaties
Die extra kilo’s zijn een noodzakelijk kwaad, maar negatieve consequenties voor de prestaties hebben ze – gelukkig – niet gehad. Achterin doet een 3.5 liter V6 geholpen door een supercharger het werk en net als de gesloten variant brengt die de Exige S Roadster in zo’n vier seconden naar de 100 km/h. Nog geen vijf tellen later staat 200 km/h op de klok. Dat is zeer snel, terwijl de topsnelheid van 233 km/h op basis van 350 pk aan vermogen weer opvallend bescheiden is. Het koppel reikt tot 400 Nm en wordt normaliter via een handmatige 6-bak naar de achterwielen geleid. Als optie is de Serial Precision Shift-transmissie van Lotus met schakelflippers aan het stuurwiel. Die weet ook het verbruik acceptabel te houden. Een gemiddelde van 10,1 l/100 km zou moeten kunnen lukken.



Race Pack
Binnenin de open Exige – de eerste ooit – gaat het er minimalistisch aan toe. De gehele cockpit is er primair op gericht functioneel te zijn, maar comfort en meer luxe is mogelijk, net als het tegenovergestelde, een gestript interieur. Met het optionele Race Pack wordt de auto klaargestoomd voor het circuit. Launch control is dan inbegrepen en ook staat de roadster dan op een specifiek onderstel. Normaliter is die meer vergevingsgezind.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.