Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Maak kennis met de nieuwe Audi A6 Allroad

10 januari 2012 - De Audi A6 Allroad dient zich aan als nieuw lid van de A6-familie. Het is meteen het voorlopige topmodel in het leveringsprogramma door enkel met krachtige motoren te komen. Vanaf de lente kan er gereden worden.

Met de A6 Allroad volgt Audi het inmiddels bekende recept van de vorige twee generaties. Ietwat uitgeklopte wielkasten rondom voorzien van kunststof opzetstukken sieren de met zes centimeter opgehoogde carrosserie. De gegalvaniseerde bodembeschermers aan de voor- en achterzijde hebben tevens een cosmetisch doel. Verder bestaat het onderscheid uit een andere single-frame grille met verticale, verchroomde spijlen, andere wieldesigns en eventueel een exclusieve carrosserielak (Java Braun).



Lichter
De Audi A6 Allroad heeft een lengte van 4,94 meter, is 1,90 meter breed en 1,47 meter hoog. Daarmee is de op avontuur beluste A6 een fractie groter dan de A6 Avant. De wielbasis in met 2,91 meter even lang, terwijl de maximale bagageruimte een inhoud bevat van 1.680 liter. Met de achterbank rechtop is dit 565 liter, gelijk aan de Avant dus. In totaal bestaat 20 procent van de A6 Allroad uit aluminium. Uiteindelijk heeft dit de auto 70 kilogram lichter gemaakt dan zijn voorganger.



Louter 6-cilinders
Een lager wagengewicht komt volgens de fabrikant niet alleen de rijeigenschappen ten goede, maar ook de zuinigheid. Audi zegt dat de nieuwe A6 Allroad 20 procent beter met brandstof omspringt dan voorheen. Wat motoren betreft stelt Audi enkel zescilinder ter beschikking. Het palet bevat slechts één benzinevariant, de 3.0 TFSI, goed voor 310 pk en 440 Nm. Accelereren naar 100 km/h gaat in slechts 5,9 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Het verbruik? Dat is vastgesteld op een gemiddelde van 8,9 l/100 km. Diesels domineren het gamma. Er zijn drie opties, allen met een inhoud van drie liter. De lichtste levert 204 pk en 450 Nm en heeft een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 159 g/km. De mediaan onder de verkrijgbare TDI’s heeft 245 pk en bevat maximaal 580 Nm aan koppel. In een later stadium zal Audi van deze diesel nog een extra spaarzame versie uitbrengen. Topper is de 3.0 TDI twin-turbo. Deze levert een ferme 313 pk en 650 Nm en klinkt volgens Audi ook nog een erg lekker. Naar 100 km/h spurten duurt slechts 5,6 seconden. De topsnelheid ligt op 250 km/h.



Uitrusting
Van een model in deze prijsklasse mag je verwachten dat deze qua luxe zaken goed in de slappe was zit. MMI is standaard, alsook ambianceverhogende panelen van aluminium gecombineerd met accenten in Santos Brown. Achterin de kofferruimte bevindt zich een bagagerail om spullen vast te snoeren en te voorkomen dat het gaat schuiven. Uiteraard is quattro-aandrijving ook inbegrepen bij de nog onbekende basisprijs. Bovendien rolt de A6 Allroad op 18 inch lichtmetaal. Zelf schakelen is niet mogelijk, eventueel alleen via peddels achter het stuurwiel. Alle modellen zijn namelijk uitgerust met een S-tronic automaat dan wel de achttraps Tiptronic. Opties zijn er ook; heel veel zelfs. Weten wat er zoal mogelijk is? Daarvoor verwijzen we je graag naar onze rijimpressie met een afgeladen A6 Avant.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.