Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

7 mijlpalen uit 125 jaar Mercedes-sporthistorie

24 april 2019 - Mercedes viert dit jaar dat het al een en een kwart eeuw actief is in de autosport. Wie zo'n bijzonder jubileum viert, mag best een beetje opscheppen met bijzondere mijlpalen. En dat doet het merk dan ook.

1909: magische grens van 200 km/h doorbrokenIn 1906 is de Amerikaan Fred Marriott de eerste mens die de magische snelheidsgrens van 200 km/h doorbreekt. Hij rijdt zijn record in Daytona Beach, nota bene met een stoomauto, de Stanley Rocket. Er word teen snelheid van 205, 44 km/h gemeten. Pas drie jaar later wordt de 200 km/h-grens geslecht op Europese bodem. Het is een international gebeuren, met achter het stuur de Franse coureur Victor Hémery, die in het Britse Brooklands een Benz met 200 pk naar een top van 202,68 km/h jaagt. Onder de oneindige motorkap van de Benz No. 1 ligt een viercilinder lijnmotor met een een inhoud van niet minder dan 21,5 liter!

1922: druppel doet emmer nog niet overlopenDe druppelvormige, aerodynamische geoptimaliseerde Benz-racewagen uit 1922 is de eerste racewagen met middenmotor. Het concept moet echter nog jaren wachten op een definitieve doorbraak. Bij hun debuut tijdens de Grand Prix van Europa op Monza in 1923, behalen de Duitse racewagens met middenmotor een vierde en een vijfde plek.

1938: indrukwekkend recordIn de jaren dertig behalen de Silberpfeile van Mercedes-Benz talloze overwinningen op de internationale circuits. Ze inspireren de fabrikant tot het bouwen van een nieuwe recordauto, de W125. het extreme gevaarte is voorzien van een 5,6-liter twaalfcilindermotor dei 736 pk leverde. Met de Italiaan Rudolf Caracciola achter het stuur bereikte deze bolide op 28 januari 1938 een snelheid van 432,7 km/h. En dat gewoon op de A5, tussen Frankfurt en Darmstadt. Het record hield bijna tachtig jaar stand.

1939: verrassende winnaarSpeciaal voor de Grand Prix van Tripoli ontwikkelt Mercedes-Benz in slechts acht maanden tijd de W165, met een 1,5-liter motor. Het merk vaardigt Hermann Lang en Rudolf Caracciola af naar Libië, die de eerste twee podiumplekken pakken.

Jaren zeventig: experimentele recordsMet de extreem vormgegeven studiemodellen C 111 (1969/70), C 111-II D (1976), C 111-III (1978, beide met een dieselmotor) en de C 111-IV (1979, met V8-benzinemotor) vestigde Mercedes diverse wereldrecords op de Italiaanse NardಠRing.

1983: marathon-atleetIn 1983 is de NardಠRing wederom de plek waar Mercedes een aantal records neerzet. Maar nu met een productie-auto, de Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 (W201). De nieuwe baby-Benz vestigt wereldrecords op de 25.000 en 50.000 kilometer, én op de 25.000 mijl. Het markeert het begin van een glansrijke DTM-carrière.

2005: koplopers in betrouwbaarheid Tijdens een duurtest van dertig dagen in 2005 leggen drie standaard productiemodellen van de Mercedes E 320 CDI (W211) in Laredo, Texas 100.000 mijl af (dik 160.000 km)af. Maar goed dat er geen kilometerheffing gold ...Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.