Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

'Nieuwe McLaren F1 slaat alles'

15 mei 2011 - In korte tijd heeft McLaren weer een vaste plek verworven op het magische lijstje van supercarfabrikanten waar merken als bijvoorbeeld Ferrari en Lamborghini schitteren. Alsof de kleine Britse sportwagenbouwer na de McLaren F1 nooit is weggeweest.

Hoe het komt dat de magie rondom McLaren weer helemaal is opgelaaid na toch wel een periode van stilte is eigenlijk simpel: goede producten verkopen zichzelf. Daarmee duiden we op de MP4-12C die door pers en publiek lovend werd ontvangen, maar ook waarmaakt wat McLaren beloofde dat het zou zijn. Als men vervolgens roept dat het te verwachten model nog verbazingwekkender is dan het eerste product, dan heb je al gauw grip op de zaak en de sympathie van het (auto)publiek te pakken. Helemaal als je tussen neus en lippen door een legendarische naam – McLaren F1 – laat vallen.



Mega Mac
Voor 2014 staat ie gepland, de opvolger van de McLaren F1. Autocar is eens rond gaan vragen en is te weten gekomen wat we ongeveer kunnen gaan verwachten. ´Wie de MP4-12C al spectaculair vindt, zal van het nieuwe topmodel helemaal achteroverslaan´, is kort gezegd de conclusie na het inzien van de verkregen informatie over de ‘Mega Mac’ zoals de auto intern bekend staat. Wat te denken van 799 pk en even zoveel Newtonmeters koppel, een 0-100 km/h-spurt in minder dan drie seconden en een top die eerder in de buurt ligt van 400 dan 300 km/h. Voornaamste missie van McLaren is naar verluidt het breken van de 0-320 km/h-tijd van de Veyron. De Bugatti doet dit in 22,0 seconden, maar volgens theoretische berekeningen zou de nieuwe McLaren dit in slechts twintig tellen moeten kunnen.



Pushrod
Deze nog in de praktijk te evenaren cijfers schijnen gerealiseerd te worden door een 5.0 liter V8 die zijn piekvermogen bij 7.500 tpm afgeeft. Het maximale koppel komt al bij 3.500 vrij en pas bij 6.800 tpm zal het afnemen aan kracht. Schakelen gaat via een zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling van Graziano en Brembo verzorgt de keramische remmerij. De koolstofvezel monocoque van de auto komt deels overeen met die van de MP4-12C, maar de wielophanging is aanzienlijk geavanceerder. Die is namelijk opgebouwd volgens het pushrod-principe zoals de Lamborghini Aventador die ook bevat.



‘Rij ik zo?’
Het doorgaans goed geïnformeerde Engelse automagazine meldt ook dat de nieuwe McLaren – waarvan er vermoedelijk slechts 500 van gebouwd gaan worden – nog intenser, agressiever is dan de MP4-12C, maar toch ook bruikbaar is voor iedere dag. Vreemd genoeg staat daar haaks tegenover dat de luxe voorzieningen aan boord tot een minimum worden beperkt. Wel gaaf is de aanwezigheid van een on-board camera waarmee bestuurders hun eigen rijvaardigheden later kunnen terugzien. Maar de kers op de taart is eigenlijk het palet van diverse visuele verwijzingen naar de McLaren F1.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.