Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Finaleronde voor vernieuwde Audi R8

23 oktober 2018 - Dat de autobranche is veranderd, bewijst de R8 wel. Het is namelijk voor 90% zeker dat er in de toekomst van Audi geen plek meer is voor de authentieke supercar die het merk met de vier ringen grandioos op de kaart heeft gezet. Jammer. Maar voor het doek valt schittert de R8 nog een laatste maal in z'n sportiefste gedaante ooit.

Audi zelf heeft het nog niet hardop uitgesproken dat de R8 geen opvolging krijgt. Echter aanschouw deze facelift en het is alsof het merk dat stilletjes alvast laat doorschemeren. Alle registers werden namelijk opengetrokken om de R8 nog eenmaal te laten schitteren. Nooit eerder kwam de legendarische Audi (in spe) immers zo sportief voor de dag. Inspiratie daarvoor werd gehaald uit de LMS GT3-racer. Wauw!

Huilen
Het hart van de Audi R8 is nog altijd een atmosferische V10. Een hoogtoerig blok vol karakter en een intense huil wanneer je hem in z'n toeren jaagt. Kippenvel gegarandeerd en daarbij een motor die toebehoort tot de laatste der Mohikanen. Door strengere emissie-eisen zullen dergelijk krachtcentrale vrijwel zeker uitsterven. Geniet ervan nu het nog kan dus. Bovendien krijgt de vernieuwde R8 Coupé en Spyder er voor de gelegenheid nog een paar pk's bij. Dertig stuks om precies te zijn, waardoor het totaalvermogen nu op 570 pk komt te liggen. Het koppel stijgt met 10 Nm naar 550 Nm. Tezamen zijn deze krachten goed voor een sprint naar 100 km/h in 3,4 seconden. De topsnelheid ligt op +320 km/h voor zowel de Coupé als Spyder.

Performance Quattro
Wens je nog meer geweld, laat je dan verleiden door de R8 Performance Quattro, de uitvoering die voorheen R8 Plus heette. De tiencilinder daarvan geniet 620 pk en 580 Nm, en weet de R8 Coupé in 3,1 seconden al naar honderd te katapulteren. Als Spyder duurt dit kunstje een tiende langer.

Aangescherpte prestaties
Naast nog wat meer motorvermogen heeft Audi ook aanpassingen aan het onderstel doorgevoerd voor meer stabiliteit en precisie. Bovendien is zowel de elektromechanische stuurbekrachtiging als de optionele Dynamic Steering aangescherpt voor een betere feedback. Afhankelijk van de gekozen motorisering zijn er nu drie aanvullende rijmodi beschikbaar: Dry, Wet en Snow. Een aangescherpt stabiliteitssysteem zorgt ervoor dat de R8 Performance Quattro 1,5 meter minder nodig heeft om vanaf 100 km/h tot stilstand af te remmen. Wordt de remactie ingezet bij 200 km/h dan is de remafstand tot zelfs 5 meter korter.

Begin 2019
De vernieuwde Audi R8, die standaard op 19 inch lichtmetaal rolt, is vanaf begin volgend jaar te bestellen voor een nog onbekende vanafprijs. Tot de optiemogelijkheden behoren zoal lichtere 20 inch wielen, remschrijven van aluminium die met koolstofvezel kunststof (CFRP) zijn versterkt, diverse speciale exterieurpakketten en twee nieuwe kleuren (Kemora Gray en Ascari Blue).Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.