Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

De nieuwe BMW 3-serie is een officieel, dit moet je weten

1 oktober 2018 - Na vele maanden van pappen en nathouden en vervolgens teaseren is de nieuwe BMW 3-serie een feit. Wat heeft een van de belangrijkste nieuwkomers van dit jaar in petto? Hier de belangrijkste eigenschappen.

Al meer dan 40 jaar is de 3-serie van BMW een referentie in het segment in de hogere middenklasse. De Duitsers verkochten er inmiddels ruim 15 miljoen stuks van. Generatie zeven wil er hier nog een fikse schep bij bovenop doen. Vanaf 9 maart 2019, want dat de datum waarop het model bij de dealers te koop zal zijn. Prijzen moeten nog volgen, maar de belangrijkste details hebben we al wel voor je.

Scherpe(re) lijnen
BMW trok bij de vormgeving van de nieuwe Dreiereen extra blik scherpe lijnen open. Op details, voornamelijk, in combinatie met duidelijk afgelijnde en nog altijd ietwat bollende oppervlakken. Daarmee toont de nieuwe 3-serie zich bij de tijd, terwijl het nog steeds erg duidelijk om een evolutie gaat. De bemeten grille heeft nog steeds twee 'nieren', al worden ze nu nog door nauwelijks een latje chroomkleurig plastic van elkaar gescheiden. Daaronder zitten bumpers met de obligate portie luchtinlaten. LED-koplampen zijn voortaan standaard, laserlicht optioneel. De mistpitten maken ook gebruik van LED's. Net zo belangrijk voor het uiterlijk van de 3 is de fameuze Hofmeister-knik in het achteren van de raampartij. Die is nu zowel in de achterste zijruit als in de C-stijl geļntegreerd.

Beetje groter maar
De nieuwe 3-serie staat op een compleet nieuw platform, intern CLAR genaamd, waarvan de 5- en 7-serie ook gebruikmaken. Bij de nieuwe 3-serie zijn de voor- en achterwielen dan weer 4 centimeter verder uit elkaar gedreven ten opzichte van voorganger. Die wielbasis meet hierdoor nu 2,85 meter. De totale lengte nam met 7 centimeter toe tot 4,7 meter, terwijl de breedte er met 16 millimeter op vooruitging. De hoogte blijft gelijk met 1,44 meter. Niet rigoureus gewijzigde buitenmaten eigenlijk, en toch houdt de nieuwe generatie er heel andere proporties op na. Dit komt vanwege de veel grotere spoorbreedte, zowel voor- als achteraan. De toename bedraagt respectievelijk 43 en 21 millimeter. Dit lijkt niet veel, totdat je de nieuwe naast zijn voorganger parkeert.

Rijdersauto
BMW beweert dat de nieuwe 3-serie weer een echte rijdersauto is. Dankzij minder staal en het staal dat er nog aanwezig is, is hoogwaardiger. Tezamen met andere besparingen is de auto hierdoor 55 kilogram afgeslankt, terwijl de architectuur stijver is geworden. Aan de perfecte gewichtsverdeling van 50/50 werd " gelukkig " niet getornd. Wel aan het onderstel.Dat maakt nu gebruik van passieve, maar positie-afhankelijke dempers. Die moeten in staat zijn om de 3-serie tegelijk comfortabeler én strakker te maken. En natuurlijk bedient BMW ook de mensen die met de portefeuille open smachten naar fijnzinnige extra's: er zijn twee optionele onderstelvarianten, er zijn M Sport-remmen, een variabele stuurbekrachtiging en een elektronisch gecontroleerd differentieel.

Strak interieurdesign
Wanneer de buitenmaten toenemen mag je aan de binnenzijde wat meer ruimte voor voeten, knieėn, ellenbogen en schouders verwachten. Precies wat de 3-serie biedt, bovenop een kofferruimte waarin 480 liter bagage past. Maar het voornaamste interieurnieuws is toch wel de veel strakkere cockpit en de stap naar digitalisering. Analoge tellers vind je enkel nog in de basismodellen. Optioneel is de zogeheten BMW Live Cockpit Professional, een volledig digitaal instrumentarium met een diameter van 10,25 inch met daarnaast, in het centrum van het dashboard, nog zo'n display maar dan zelfs 12,3 inch groot. Het systeem bevat alle functies die je daarvan inmiddels verwacht en het is helemaal naar je hand te zetten. De software gebruikt het BMW besturingssysteem 7.0, met inbegrip van de 'persoonlijke' assistent die je kan activeren door 'Hey BMW' te zeggen.

Vijf motoren
Bij de lancering worden vijf motoren beschikbaar gesteld, overwegend viercilinders. Aan de benzinezijde is de 320i met 184 pk de instapper. De voorlopig krachtigste benzine is de 330i, goed voor 258 pk. Dieselen kan met de 150 pk sterke 318d, 190 pk sterke 320d of de 330d, de enige zescilinder vanaf de marktintroductie. Daarmee geniet je 265 pk. Opvallend: BMW lost ook enkele plaatjes van de plug-in-hybride, maar daar wordt verder met geen letter over gerept.

Kijk, zonder handen!
Het motorpalet mag dan reeds vertrouwd zijn, BMW wil natuurlijk niet achterblijven in de race naar de zelfrijdende auto. En daarom heeft de 3 een hoop snufjes die z'n voorganger nog moest ontberen. Een rijstrookassistent en automatische noodrem met voetgangerdetectie zijn standaard. Uit de optielijst kan je vervolgens functies plukken als stuurcorrectie en een snelheidsregelaar die ook start/stop-verkeer aankan. Nieuw is nu dat de autonome stuurfuncties zijn uitgebreid met bijvoorbeeld een uitwijkassistent.

Drie productielocaties
BMW zal de nieuwe 3-serie wereldwijd in drie fabrieken bouwen. De Europese markt wordt minstens hoofdzakelijk bediend vanuit Mą¼nchen. Daarnaast loopt het model binnenkort ook nog in het Chinese Shengyang en de gloednieuwe faciliteit in Lan Louis Potosi in Mexico van de band. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.