Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

2 juni 2016 - Volgens velen is de Audi A5, en dan met name de Sportback, één van de fraaiste auto's van de afgelopen decennia. Wanneer die druk op je tekenschouders rust, kan de opvolger eigenlijk enkel tegenvallen. En toch heeft Audi van de gloednieuwe A5 weer een prachtige auto weten te maken.

De nieuwe Audi A5 is er wederom in eerste instantie enkel als tweedeurs Coupé. Maar wel meteen ook als potente S5 Coupé. En ja, deze tweede generatie lijkt sprekend op het origineel (waardoor Audi in wisselende mate de belofte nakomt haar designtaal " eindelijk " eens een fikse zwieper te geven). Anderzijds, never change the winning team is zo mogelijk op geen enkele Audi zo van toepassing als op de A5. Want wat een (onverwachts) kassucces is het model voor Audi geweest tot dusver, iets waarin het flamboyante en toch ook elegante design een groot aandeel had. Niet voor niets zei de geestelijk vader ervan, Walter Da Silva, dat het model in de top van al zijn ontwerpen behoorde. En als deze inmiddels van zijn pensioen genietende tekenlegende dit zegt, dan mag daar gerust waarde aan gehecht worden.

Gespierder
Goed, van buiten is de nieuwe A5 Coupé dus een evolutie op zijn voorganger. Toch zijn er wel degelijk stijlkenmerken te bespeuren zodat je de twee generaties meteen uit elkaar kunt houden. Vooral de 'gespierde' motorkap doet hierin een duit in het zakje en ook de scherp aangesneden, golvende flanklijn is een opvallend detail, die helemaal loopt vanaf de ietwat kwaad kijkende koplampen tot de uiterst strak gevormde achterlichtunits. Xenon is overigens standaard en LED- en Matrix-LED staan in de optielijst.

A4-interieur
Over het interieur kunnen we een stuk korter zijn: dat is (wederom) krek eender aan dat van de A4. Wat betekent dit zoal? Nou, dat Audi Virtual Cockpit verkrijgbaar is en een infotainmentsysteem met 8,3 inch groot display letterlijk het centrale middelpunt vormt. Verder wil Audi graag kwijt dat de ruimte binnenin de A5 is toegenomen. De bagageruimte heeft een inhoud van 465 liter, 10 liter meer dan het huidige model. Toegang ertoe verkrijgen kan door middel van een voetbeweging onder de achterbumper. Dit kost je alleen wel extra, net als een trekhaak die automatisch uit de bumper 'schiet'.

Vijf motoren
Over op het motorpalet. De nieuwe Audi A5 Coupé is bij zijn marktdebuut beschikbaar met vijf motoren: twee TFSI benzine- en drie TDI dieselmotoren. De vermogens hiervan lopen uiteen van 190 tot 286 pk en dat is een stuk krachtiger dan voorheen. Gemiddeld 17 procent, zo laat Audi heel precies weten, terwijl beloofd wordt dat ze maximaal 22 procent minder brandstof verbruiken.

S5
Schakelen verloopt via een manuele 6-bak of de 8-traps S tronic automaat. Op de duurdere modellen is die laatste standaard, dus ook de S5 Coupé. Kracht krijgt het voorlopige topmodel van een dubbel geblazen 3.0 liter V6, goed voor 354 pk. In 4,7 seconden zit je ermee op de 100 km/h, waardoor je bijna gaat afvragen waarom er nog een RS 5 nodig is. Toch komt die er. Maar naar verwachting eerst de vijfdeurs Sportback. De nieuwe Audi A5 Coupé komt in de herfst van 2016 op de markt. Prijzen volgen nog. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.