Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Performancemotoren domineren Engine of the Year-verkiezing

31 mei 2016 - Geluksmomentje hier op de redactie. We kunnen het niet helpen. Want hoewel downsizing echt niet enkel kommer en kwel heeft gebracht, is het maar wat fijn om te vernemen dat machtige pk-machines zich nog (lang) niet met uitsterven hoeven voelen. Althans, niet als het aan de jury van de Engine of the Year-verkiezing ligt.

Gaap, wat was de verkiezing Engine of the Year saai de afgelopen jaren. Als de 1.0 liter Ecoboost van Ford niet won, dan werd er wel een ander pietluttig motortje tot winnaar gekroond. Vorig jaar was daar dan eindelijk een trendbreuk, dankzij BMW. De aandrijflijn van de i8 ging er met de hoogste prijs vandoor. Een verademing. Maar pas dit jaar drukken de performancemotoren echt door. Zo bestaat de ganse top drie in de overall-categorie International Engine of the Year uit krachtpatsers. Met die eerdergenoemde i8-motor op plek twee ditmaal en de nieuwe 3.0 liter boxer van Porsche op de plek drie. Maar wat is dan toch de nieuwe koning onder de motoren? De 3.9 liter V8-biturbo van Ferrari, bekend uit de 488 GTB. En ja, er mag geapplaudisseerd worden.

Overige winnaars
Traditioneel in deze prestigieuze motorenverkiezing kan er maar één de echte winnaar zijn, maar er worden wel degelijk ook winnaars verkozen in allerhande subcategorieën. Neem bijvoorbeeld de New Engine of the Year; dat is eveneens de Ferrari 3.9 V8-biturbo geworden, gevolgd door Volvo T8 Twin Engine. Op grote afstand weliswaar, maar leuk om de Zweden (weer) eens hoog te zien eindigen. Idem dito wat betreft Honda, dat behoorlijk wat juryhanden op elkaar kreeg met haar 2.0 liter viercilinderturbo uit de Civic Type-R.In de categorie Green Engine of the Year gaat Tesla opnieuw met de winst aan de haal. En niet zo'n beetje ook, want de nummer twee in deze klasse, BMW's 1.5 liter hybridemotor, kreeg liefst 80 punten minder toebedeeld.

BMW grootste verliezer
Hoewel BMW zichzelf in verschillende (sub)categorieën terugvindt met haar i8-motor, behoort het toch tot de grootste verliezers. Voor het eerst in jaren weet het namelijk in geen enkele categorie de boventoon te voeren, behalve de klasse 1.4 tot 1.8 liter' (met weinig concurrentie). Dat moet ongetwijfeld een beetje zuur zijn voor het merk uit Mà¼nchen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.