Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Eerste feiten rond Porsche's nieuwe V8

8 mei 2016 - De nieuwe Panamera zit eraan te komen, en die krijgt " als eerste Porsche " zoal de beschikking over een gloednieuwe V8. De eerste en belangrijkste feiten daarvan liggen alvast op straat.

Officieel moet de Porsche haar nagelnieuwe achtcilinder nog aan de wereld voorstellen, maar het blok is al wel eventjes aangestipt op een symposium in Wenen, waarbij de belangrijkste specificaties vluchtig door het congresgebouw vlogen.

Audi S4
Wat we weten is dat de achtpitter verwant is aan de V6-biturbo in de Audi S4, eveneens twee turbo's bevat en een slagvolume heeft van 4.0 liter. Dat is een stuk kleiner dan de huidige en binnenkort uit te zwaaien 4.7 liter V8 in de Cayenne en Panamera Turbo, maar daarvan is downsizing niet enkel de reden. Ook de Chinese automarkt, een zeer belangrijke voor Porsche, heeft hiermee te maken. Hier geldt namelijk hoe groter de cilinderinhoud van een automotor, hoe meer autobelasting de eigenaar betaalt.

Vermogensafgifte
Ook al bekend is met hoeveel pk's Porsche de 4.0-V8 zal opdienen. Een waarde die uiteraard hoger ligt dan dat van zijn voorganger, ondanks de kleinere cilinderinhoud. Wanneer de motor eind volgend maand in de nieuwe Panamera Turbo debuteert luidt het standaardvermogen 550 pk. Dat is een winst van 30 pk ten opzichte van de huidige Panamera Turbo en 20 pk lager dan de optionele Turbo S-versie van datzelfde model. Het maximumkoppel ligt op 770 Nm en is beschikbaar tussen 1.960 en 4.500 tpm.

Soms een viercilinder
Brandstof besparen doet Porsche's nieuwe V8 ook niet onverdienstelijk. Dat heeft ongetwijfeld met downsizing te maken, maar ook met interne verbeteringen, start/stop én " jawel " cilinderuitschakeling bij deellast. Al met al maatregelen die er tezamen voor zorgen dat er (op papier) zo'n 30% minder benzine verbruikt wordt per 100 kilometer.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.