Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Hier is 'ie dan: de Tesla Model 3!

31 maart 2016 - Je moet het maar kunnen én willen: minstens anderhalf tot ruim twee jaar wachten op je nieuw bestelde auto. Maar volgens Elon Musk, de grote meneer bij Telsa, hebben 115.000 mensen daar geen enkel probleem mee. Zelfs over de aanbetaling van 1.000 dollar of euro per order werd niet moeilijk gedaan. En dat terwijl men nog niet eens wist wat men aan het kopen was. Een mini-Model S, zo blijkt nu.

Rijen dik stond het gister voor de Telsa Stores wereldwijd. Bizarre taferelen die we normaliter alleen zien bij het uitkomen van een nieuwe gadget van Apple en een 'next-gen' console van Sony of Microsoft. Maar voor een auto? Nee, dat moet een primeur zijn. Is de Tesla Model 3 dan zó bijzonder of uniek? Welnee. Nu het model eindelijk is gepresenteerd doet 'ie zelfs een beetje gewoontjes aan. Wat zeg nu zelf: eigenlijk zit je gewoon te kijken naar een mini-Model S. Maar dan met de grille van de Model X.

iPad Pro 2
Binnenin ook weinig vernieuwing. Een beetje saai zelfs, zo zonder klokkenwinkel en allerhande knopjes en schakelaars " dat toch altijd wel een zekere mate van luxe teweegbrengt. Het dashboard is in elk geval onmiskenbaar Tesla, met in het midden een nog groter display dan in de Model S en X. Alsof Tesla dit keer graag een inspiratiebron voor Apple wil zijn in plaats van andersom. De iPad Pro is er namelijk niets bij, zo immens is de tablet in de Model 3, die overigens helemaal vrij staat van het dashboard.Alle functies van de Model 3 moeten dus via dat ene scherm bediend worden. Inclusief het bedienen van de transmissie kennelijk. Iets wat lijkt op een schakelpook of -hendel is er immers niet en we hebben Elon Musk tijdens zijn presentatie niet kunnen betrappen op het woord 'concept'. De Model 3 zoals gepresenteerd lijkt dus de real deal te zijn, al is dat lastig te geloven met nog twee jaar te gaan tot aan de productie. Er komt ongetwijfeld nog een deel 2.

350 km
Op naar gedeelte onder de carrosserie. Diep daaronder, op de bodem van de auto, zit het batterijenpakket verstopt. Dit houdt het zwaartepunt laag en de binnenruimte zo groot mogelijk. Volgens Tesla kunnen er met gemak vijf inzittenden plaatsnemen in de Model 3.Naast behoorlijk ruim is de auto, zoals elk Telsa, ook snel. De langzaamste versie zal de sprint naar 100 km/h weten af te leggen in 6 seconden. Qua actieradius is een afstand van 200 mijl haalbaar, omgerekend zo'n 350 kilometer. Dat is vergelijkbaar met de Model S en een stuk meer dan elke andere volledig elektrische auto op de markt momenteel.Echter nogmaals: de Model 3 laat nog jaren op zich wachten en dat geeft andere autofabrikanten de gelegenheid ter zijner tijd een alternatief klaar te hebben staan. Misschien wel fraaier en/of efficiënter en zonder daarvoor in rij te hoeven staan of engelengeduld op te moeten brengen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.