Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

22 maart 2016 - Audi en BMW hebben er ook een handje van, maar Mercedes-Benz spant momenteel pas echt de kroon als het gaat om introduceren van nieuwe modellen. De GLC Coupé is de zoveelste in korte tijd.

Wie erop heeft gelet is het vast opgevallen: de één na andere Mercedes-dealer is aan het verbouwen. Wat wil je ook...?! De fabrieken van Das Haus lijkt niet te stoppen en brengen letterlijk aan de lopende band nieuwe modellen op de markt. Geen nichesegment is meer veilig en het lijkt erop dat de ganse markt per se dichtgetimmerd moet worden om maar geen 'nee' te hoeven verkopen tegen de klant. Met de GLC Coupé erbij komt het aantal verschillende Mercedessen aardig dicht in de buurt van de veertig.

X4 op de korrel
De GLC Coupé is natuurlijk het antwoord van Mercedes op de BMW X4. Net zoals de grotere GLE Coupé dat is op de X6. Over het design hoeven we ons dan ook niet meer uit te wijden, lijkt ons. De buitenmaten dan misschien? Die meten in elk geval 4,73 meter in lengte bij een hoogte van 1,60 meter, terwijl de wielbasis 2,87 meter bedraagt. Hiermee is de GLC Coupé bijna 8 centimeter langer en zo'n 4 centimeter lager dan het GLC, die op hetzelfde platform is gestoeld.

Acht motorvarianten
Binnenin ook geen nieuws onder de zon; het interieur is krek eender aan dat van de GLC. En wat alle mogelijke toeters en bellen en het motorpalet betreft is het net zo. De GLC Coupé wordt leverbaar in acht motorvarianten: vier diesel- en evenveel benzinemotoren, waaronder een plug-in hybride en een AMG. De basisuitvoeringen zijn de GLC 220 d en GLC 250 d 4Matic Coupé viercilinder-diesels met elk een vermogen van 170 pk en 204 pk. Verder is er vanaf de marktlancering in de herfst ook nog de 211 pk sterke GLC 250 4Matic Coupé, een viercilinder-benzinemotor. Andere versies, steevast met 4Matic-vierwielaandrijving, volgen enkele maanden later.

GLC 350 e en 43 AMG
Een bijzondere vermelding verdient de GLC 350 e, de plug-in hybride. We kennen deze aandrijflijn al uit de C-klasse en ook in de GLC Coupé zijn de prestaties indrukwekkend. Want wat te denken van een systeemvermogen van 320 pk, een acceleratie van 5,9 seconden en een top van 235 km/h en toch een uitstoot van 64 g/km. Niet voldoende voor 15% bijtelling, maar toch. In elektrische modus kan de GLC 350 e bovendien 30 kilometer volledig elektrisch rijden. Wil je nog snellere prestaties, dan moet je de GLC 43 Coupé hebben. De GLC-versie daarvan is onlangs gepresenteerd en diezelfde cijfertjes zijn ook bij de Coupé van toepassing. Een 3.0 liter V6 zorgt voor 367 pk en weet de auto in slechts 5 tellen naar de 100 km/h te doen snellen. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.