Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Eerste AMG van nieuwe Mercedes E een feit

10 maart 2016 - Nog voordat de reguliere nieuwe E-klasse bij de dealer staat rolt Mercedes-Benz de eerste AMG-variant daarvan naar buiten. Het gaat om de E 43 AMG 4Matic.

Mocht de modelbenaming '43 AMG' als een complete verrassing binnenkomen, dan heb je een tweetal nieuwtjes gemist. Eind vorig jaar en vorige maand werd er namelijk ook al een 43 (op basis van de SLC en C-klasse Coupé) voorgesteld. Voortaan is deze typenaam namelijk een vaste, derde kracht van Mercedes-AMG naast de 63- en 65-modellen.

Beetje meer graag
Terug naar de Mercedes-AMG E 43 4Matic. Ook die beschikt over een dubbel geblazen 3.0 liter V6, maar het vermogen ligt nog ietsje hoger dan bij de andere 43 AMG's. De hiërarchie moet natuurlijk wel bewaakt worden en daarom geniet de E 43 4Matic over 401 pk in plaats van de 367 pk. Het koppel is met 520 Nm wel gelijk aan de SLC 43 en C 43 Coupé. De 9G-Tronic automaat is standaard, net als vierwielaandrijving. In normale omstandigheden stuurt het 4Matic-systeem 69 procent van de krachten naar de achterwielen. De rest gaat naar voren.

Geen nep-AMG
Toegegeven, een zescilinder die oorspronkelijk voor de AMG Sport-modellen bedoeld was voedt het gevoel dat het hier om een nep-AMG gaat. Maar niets is minder waar. Althans, de prestatiecijfers laten van die indruk weinig van heel. Een sprintje trekken doet de E 43 AMG namelijk ruim binnen de vijf seconden en met de top van 250 km/h is ook niets mis. Harder is geen probleem, maar dat voorkomt een begrenzer.

Uiterlijk vertoon
Door allerhande AMG-sportpakketten die op gewone Mercedessen te verkrijgen zijn, wordt het steeds lastiger een echte AMG te herkennen. Een vlieger die ook opgaat voor de E 43 AMG 4Matic. Het beste is om meteen op de remmerij te letten. De schijven daarvan zijn namelijk een stuk groter. Voor meten ze liefst 36 centimeter in diameter. Verder is de E 43 AMG natuurlijk bedeeld met potige bumpers, grote 19 inch wielen en vier forse eindpijpen. 20 inch lichtmetaal is optioneel overigens.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.