Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Audi SQ7 TDI: 435 pk en elektrische supercharger

2 maart 2016 - Audi baarde in 2008 behoorlijk opzien toen het de Q7 V12 TDI presenteerde. De 500 pk sterke dieselbeul was de allereerste personenauto met een twaalfcilinder dieselmotor. Inmiddels zijn we wel wat gewend, maar met de SQ7 TDI weet Audi toch wederom indruk te maken.

Sterker dan de V12 TDI van weleer is de SQ7 TDI niet. Maar met 435 pk en een allesverpletterende 900 Nm is het alsnog de sterkste diesel-SUV ter wereld. Die stempel dankt het aan een compleet nieuw ontwikkelde V8 met een cilinderinhoud van 4.0 liter.

Elektrische supercharger elimineert turbogat
Uniek aan het achtcilinderblok is de toepassing van zowel twee turbo's alsook een compressor. En dan niet zomaar een compresso, nee een elektrisch aangedreven exemplaar. Een primeur. Waar de beide turbo's elkaar bij lage en hoge toerentallen afwisselen, daar is de elektrische compresso meteen al actief. Het turbogat behoort daarmee tot het verleden. Concreet zien we dat ook terug in de beschikbaarheid van het maximale koppel van 900 Nm tussen 1.000 en 3.250 toeren per minuut.

In minder dan 5 seconden naar 100 km/h
Wat dat met de prestaties doet? Hou je vast, want de ruim 5 meter lange SUV accelereert in 4,8 seconden naar 100 km/h en noteert een top van 250. Mocht je het interessant vinden, dat geweld gaat gepaard met een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 194 g/km. Dat laatste scheelt weer aanzienlijk in de CO2-taks die over de Duitse verkoopprijs van € 89.000,- heen komt.

S-specifiek uiterlijk
Om de S in zijn naam te kunnen verantwoorden hebben de designers van quattro GmbH de nodige opsmuk aangemeten. Een speciale grille, andere bumpers, vier uitlaatpijpen alsook specifieke 20 inch lichtmetalen wielen sieren elke SQ7. In het interieur zien we naast de vele S-bagdes ook speciale sierlijsten op het dashboard en de deurpanelen. Aan de rijdynamiek werd gesleuteld door vierwielbesturing toe te passen, de stuurbekrachtiging te finetunen en ook de stabilisatoren om horizontale rol te verminderen verder aan te passen. Wordt het daarmee een sportauto? Nee, vergeet dat gerust, daar is de SQ7 veel te groot voor. Maar een geweldenaar op wielen, ja dat is het.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.