Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Duik dieper in de nieuwe Aston Martin DB11

29 februari 2016 - Niet de DB10, maar de DB11 is het startschot van de weg omhoog voor Aston Martin. En iets in ons zegt dat dat wel goed gaat komen. Met dank aan Mercedes-AMG.

Het valt te overzien, maar dat neemt niet weg dat Aston Martin sinds enkele jaren elk jaar minder auto's weet te verkopen dan het jaar ervoor. Bovendien fluctueert de afzet per model nogal en dat is funest voor de gemoedsrust in een kapitaalkrachtige industrie als de autobranche. En dan is de alsmaar toenemende concurrentie nog niet eens genoemd. Dus moeten de Britten iets gedacht hebben in de trant: 'If you can't beat them, join them'. Het gevolg: een innige samenwerking met Mercedes-AMG voortaan. Als het op motoren, transmissies en elektronica aankomt, tenminste. Voor al het overige willen de Britten vooral hun eigen ding blijven doen.

Voorspelbaar design
Britten staan te boek als conservatief. En mocht dat feitelijk kolder zijn, dan weten ze dat bij Aston Martin anders niet al te best aan te tonen. Begrijp ons niet verkeerd, de DB11 is uitermate fraai (zoals vrijwel elke Aston Martin sinds 1913 is geweest), maar het design is niettemin nogal voorspelbaar. Recht en schuin van voren zou de DB11 ook een gefacelifte DB9 kunnen zijn, die op zijn beurt weer de geëvolueerde opvolger was van de DB7 uit 1994. Verder naar achteren verloopt de koers van het lijnenspel en wordt er wel degelijk plaats gemaakt voor lijnen die in deze tijdsgeest passen. Hier is het een stijlvolle mix geworden van de DBX, DB10 en de super-exclusieve en peperdure One-77. Zelfs een vleugje Vanquish, de James Bond-generatie, valt erin terug te zien. Kortom, een en ander hangt behoorlijk af van vanuit welke hoek je de DB11 bekijkt.

Grotere buiten- en binnenmaten
Hoewel de DB11 (op foto's) slanker aandoet dan zijn voorganger, is 'ie in werkelijkheid nog een stuk forser. Een flinke 4,74 meter in lengte meet de nieuwe Brit, bij een breedte van dik twee meter en een hoogte van 1,28 meter. Desondanks is de 2+2 GT vijftien kilo lichter dan de DB9, dankzij de intensivering van aluminium; 1.770 kilogram geeft de weegschaal aan. Tevens wordt een stijvere architectuur beloofd, alsook een ruimere cockpit. Dat laatste kun je gerust aannemen, want de wielbasis groeide met liefst 6,5 centimeter, wat doorgaans positief is voor de inzittenden. Sowieso over het binnenwerk gesproken: wat oogt het weer prachtig en typisch Brits.

Waar is AMG?
Medio 2013 werd de samenwerkingsovereenkomst met AMG gesloten en sindsdien is het een en al speculeren geweest welke motor de Duisters de Britten nu precies zullen geven. De meesten, ook wij, vermoedden een dubbel geblazen achtcilinder (AMG had toentertijd immers net de 5.5 liter '63'-V8 voorgesteld), maar onlangs bracht Aston Martin officieel het nieuws naar buiten dat de DB11 de beschikking kreeg over een 5.2 liter V12. Met dubbele turbo's, een primeur voor Aston Martin.En dan nu de grote verrassing. AMG heeft zich helemaal niet bemoeid met deze gloednieuwe twaalfpitter. De Britten spreken namelijk over een in eigen huis ontworpen en gebouwde krachtpatser. Zag dat eventjes niemand aankomen"¦. Wat overigens niet wil zeggen dat er alsnog een AMG-V8 in het vat zit voor Aston Martin.

Prestaties
De nieuwe V12-biturbo is de krachtigste motor ooit in een DB en levert 608 pk bij 700 Nm. Dat de DB11 in 3,9 seconden naar 100 km/h spurt is zo verwonderlijk niet, net als de top van 320 km/h. De overbrenging geschiedt door een conventionele 8-traps automaat van ZF (geen dubbele koppeling dus). Schakelen kan via flippers achter het stuurwiel.

Q4 2016
De nieuwe Aston Martin DB11 is vanaf het vierde kwartaal van dit jaar te koop. Nederlandse prijzen volgen nog, maar mogelijk heb je er als geïnteresseerde wat aan; bij onze oosterburen dient minimaal € 204.900,- afgetikt te worden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.