Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Slechts 991 keer de Porsche 911 R

29 februari 2016 - De meest extreem 911-modellen, de GT3 en GT3 RS, krijgen gezelschap van de Porsche 911 R. Al is het van korte duur, want de oplage is strikt beperkt tot 991 exemplaren en zo is er mogelijk nog een (teleurstellend) dingetje te melden.

Al sinds het eerste levensteken wordt de Porsche 911 R omgeven door goed en slecht nieuws. Dat laatste, waarover later meer, wordt nu de auto officieel is voorgesteld nog altijd niet bevestigd door Porsche, maar de angst zit er goed in als je het spreekwoord 'wie zwijgt, stemt toe' in ogenschouw neemt. Afijn, vergeet dat en geniet voor nu vooral van al het goeds dat deze à¼ber-Elfer te bieden heeft.

GT RS-blok
En als we zeggen 'goeds' dan bedoelen we dat ook. Want niet de 3.8 liter-boxer van de GT3 ligt er achterin de 911 R (wat al fantastisch geweest zou zijn), nee, de Porsche 911 R doet het niet voor minder dan het 4.0 liter blok van de GT3 RS. En dat betekent niet 475 maar 500 pk. Bij een hoge 8.250 tpm komt dat pas vrij, maar dat is juist fijn, want dat betekent dat de 911 R dol is op toeren maken.

Aan het werk!
Ook het maximumkoppel van 460 Nm vloeit relatief laat. Bij 6.250 tpm om precies te zijn. Toch kan de sprint van 0 naar 100 km/h al in 3,8 seconden achter de rug zijn. De top ligt zelfs op 323 km/h. Het beste moet dan nog komen. Schakelen verloopt namelijk niet via de automatische PDK, zoals bij de GT3 en GT3 RS, maar via een manuele 6-bak. Keuze heeft de koper zelfs niet eens. Porsche stelt het verplicht.

Achteras-sturing
Om bochten nog sneller te kunnen trotseren is achteras-sturing standaard op de louter achterwielaangedreven 911 R, net als een mechanisch sper-differentieel. De remschijven zijn keramisch en meten vooraan 410 millimeter in diameter en achteraan 390 millimeter. Rollen doet de 911 R standaard op 20 inch lichtmetaal in mat aluminium en de wielen blijven op hun plek door een centrale sluiting.

Vrij van drempelvrees
Porsche Motorsport heeft het Porsche Stability Management (PSM) speciaal voor de 911 R aangepast. Het beschikt nu over een inschakelbare tussengasfunctie bij het terugschakelen. Een vliegwiel met enkele massa is optioneel. Dit zorgt voor extra gretigheid van de hoogtoerige boxermotor. Om de alledaagse bruikbaarheid van de te vergroten, is een liftsysteem voor de vooras beschikbaar. Een druk op de knop zorgt dan voor 3 centimeter extra bodemvrijheid.

De lichtste 911
Met 1.370 kg is de 911 R vijftig kilogram lichter dan de 911 GT3 RS. Daartoe zijn ook de kofferklep en de spatborden opgetrokken uit koolstofvezel en is het dak van magnesium. De achterruit en de zijruiten achter zijn van lichtgewicht kunststof. Andere factoren die bijdragen aan het lage gewicht zijn de verminderde geluidsisolatie en het weglaten van een achterbank. Tevens zijn airco en een audiosysteem niet vanzelfsprekend en enkel optioneel verkrijgbaar.

Snik!
Maar dan nu het minder florissante nieuws. De oplage is beperkt tot 991 exemplaren. Maar dat is nog niet het ergste. Porsche zelf houdt de kaken nog stijf op elkaar, maar insiders beweren al een tijdje met relatieve zekerheid dat de 911 R al is uitverkocht. En tja, dan valt het ongetwijfeld zeer pittige prijskaartje ineens zo zwaar niet meer.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.