Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Mercedes-Benz C-klasse Cabriolet: sjiek flaneren

28 februari 2016 - Waar Audi en BMW met respectievelijk de A4/A5 en 3-/4-serie al decennialang over een cabriolet in deze klasse beschikken, daar komt Mercedes-Benz pas vanaf deze zomer zich mengen in de strijd. De C-klasse Cabriolet moet de jaren van achterstand met frisse moed gaan inhalen. Wat design betreft heeft hij als je het ons vraagt al meteen een streepje voor.

Een chique cabriolet toch? Dat kan ook bijna niet anders; hij lijkt als twee druppels water op zijn grote broer, de S-klasse. Het is een klassieke verschijning met een mooie lange motorkap, lange kont en stoffen dak. Precies zoals een cabriolet in deze klasse bedoeld is. Tenminste, dat is onze mening. Wil je sportiviteit? Dan kun je beter een roadster pakken.

Frisse lucht, maar wel met mate
Grote verrassingen heeft Mercedes-Benz ons niet te vertellen. Was de C-klasse Coupé al grotendeels identiek aan de Limousine en Estate, daar is de Cabriolet uiteraard praktisch gelijk aan zijn broer met vast dak. Over het dak gesproken, dat opent dan wel sluit zich volledig elektrisch in minder dan twintig seconden. Al rijdend kan ook, mits de snelheid niet hoger ligt dan vijftig km/h. Het zal te niet verbazen dat de C-klasse Cabriolet, al dan niet optioneel, uit te rusten is met Mercedes-Benz meest slimme innovaties. Neem bijvoorbeeld AIRSCARF " een verwarmingselement in de hoofdsteun " die zelfs in de winter je nek van een warme bries voorziet. Ook is de nieuwkomer leverbaar met het AIRCAP-systeem die Mercedes-Benz op de E-klasse Cabriolet introduceerde. Dit systeem herbergt een spoiler bovenop de voorruit die de lucht desgewenst zo kan sturen dat zelfs de passagiers achterin geen last hebben van hinderlijke rijwind.

Ruimtegebrek?
Hoewel je met het dak open natuurlijk over oneindig veel hoofdruimte beschikt wordt de koper van een cabriolet meestal fors benadeelt qua ruimte. Hoe anders is dat bij de C-klasse! Oké, voorin snoept de kapconstructie een marginale 4 millimeter hoofdruimte af van de reguliere Coupé. Achterin echter " de meest krappe plek " weet de Cabriolet juist wel het verschil te maken. De passagiers profiteren hier van liefst 12 millimeter meer ruimte. Geheel achterin de Duitser is plaats voor 360 liter, 40 liter minder dan de Coupé. Mits de kap gesloten is, rijd je topless dan weet de bagageruimte nog 285 liter te verstouwen.

Motorengamma C-klasse Cabriolet
Motorisch levert Mercedes-Benz de C-klasse Cabriolet met vier benzinemotoren en twee diesels. Het vermogensspectrum daarvan loopt uiteen van 156 pk tot 245 pk. De diesels, ook viercilinders, leveren 170 pk en 204 pk. Maar dit is nog niet alles, want het Duitse concern grijpt direct de mogelijkheid aan ook de C 43 4Matic voor te stellen. Jazeker, een 367 pk sterke cabriolet met een 520 Nm krachtige V6 in de neus. In combinatie met het vierwielaandrijvingsysteem worden de vier inzittenden in slechts 4,8 seconden naar de honderd gelanceerd. De topsnelheid van de (voorlopig) snelste C-Cabriolet ligt uiteraard op een begrensde 250 km/h. Over de komst van de Mercedes-AMG C 63 Cabriolet rept de Duitse fabrikant met geen woord, maar wij verwachten hem later dit jaar. Mercedes-Benz onthulde de C-klasse Cabriolet tijdens de Autosalon van Genève. Komende zomer wordt het model bij de lokale dealers verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.