Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Officieel: meter Bugatti Chiron loopt tot 500 km/h

28 februari 2016 - Er is al heel veel gezegd en geschreven over de opvolger van Veyron en hij zal nog heel vaak het gesprek van de dag vormen. Hier is de Bugatti Chiron!

Waar te beginnen? Bij de prestaties natuurlijk, ook al lagen die in de lijn der verwachting. Niettemin, wanneer je officieel een vermogen van 1.500 pk en een koppel 1.600 Nm onder de neus wordt geschoven, sta je echt nog wel een paar tellen met de mond vol verbazing. Wat een geweld!De Bugatti Chiron laat zijn ganse trekkracht vrij tussen 2.000 en 6.000 tpm, maar daarvoor heeft 'ie al een aanzienlijk deel daarvan ingezet als er een sprint van hem gevraagd wordt. Twee of wat keren knipperen met de ogen en van 0 naar 100 km/h zit er al op. Slechts 2,5 seconden duurt het. Ondanks het hogere vermogen niet sneller dan de Veyron en dat zal met de natuurkundige wetten te maken hebben. Vanuit stilstand naar 200 km/h sprinten verloopt overigens in 6,5 seconden terwijl de 300 km/h al binnen 13,6 seconden op de klok staat.

Snelheidsmeter tot 500 km/h
En de topsnelheid? Die heeft Bugatti vastgezet op 420 km/h voor straatgebruik. Harder kan zonder enige twijfel, maar daarover laten de Fransen zich niet uit. Voor nu. De volgende passage in het officiële persbericht spreekt immers boekdelen: 'The Chiron is ready for a new world speed record'. Net als de snelheidsmeter overigens, want die loopt tot " hou je vast " 500 km/h.

Zo goed als nieuw
'De Chiron is de meest luxueuze, meest exclusieve supersportauto in de wereld'. Bugatti laat de zelfbedachte superlatieven rijkelijk vloeien bij het presenteren van de Chiron. Maar hè, geeft ze eens ongelijk.Vlak achter het super-de-luxe en opvallend minimalistische interieur ligt een sterk verbeterde 8.0 liter W16 gekoppeld aan een 7-traps transmissie met dubbele koppeling. Veel van de onderdelen van de zestiencilinder zijn compleet nieuw ontwikkeld, waaronder de vier turbo's. Bovendien zijn ze elk groter dan die van de Veyron. Verder wordt er gesproken over een geheel nieuwe monocoque van koolstofvezel, een nieuw adaptief onderstel en speciaal ontwikkelde banden om de immense kracht en snelheid aan te kunnen.

Historie ontmoet toekomst
Visueel is de Chiron onmiskenbaar een moderne Bugatti. Duidelijk is de Veyron erin terug te vinden en toch heeft 'ie een heel eigen gezicht. Niet te missen zijn de invloeden van de Vision Gran Turismo. Maar zonder meer is ook met een schuin oog naar de EB110 gekeken. Neem de achterzijde maar eens goed in je op.

2,4 miljoen netto
Eigenlijk hoeven we dit niet meer te melden. Toch doen we het. Van de Chiron worden er 500 gebouwd en dat tegen een prijs van 2,4 miljoen euro netto. Maar wil je 'm op Nederlands kenteken rijden, dan ben je er hiermee bij lange na niet. Een handvol landgenoten kunnen daar reeds over meepraten. Over de verkoop gesproken. Dat loopt als een trein. Reeds een derde van de oplage is al verkocht volgens Bugatti en de eerste gebouwde exemplaren zullen in de herfst worden afgeleverd. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.