Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Eerste kiekjes en details Jaguar F-type SVR

21 januari 2016 - De Jaguar F-type was nog geen enkele maanden oud of er gingen al verhalen de ronde over een nog snellere versie met tegen de 600 pk. Nu, drie jaar later is het zover: dit is de F-type SVR. Gelekt weliswaar, maar uit de eerste officieuze details op te maken niet minder indrukwekkend.

Niet GT, niet R-S maar SVR. Dat is de (bij)naam die de sterkste en allersnelste Jaguar F-type krijgt opgespeld. Iets dat Land Rover annex Range Rover ook doet bij haar SUV-geweldenaars.

Even krachtig als Project 7
Als we schrijven 'allersterkste en -snelste' dan bedoelen we dat ook echt. Al moet de SVR die hoogste stek - qua peekaa's - wel delen met de F-type Project 7. Ook dat exclusieve model weet namelijk 575 pk te ontwikkelen. Het koppel van de SVR ligt dan wel weer een fractie hoger: 700 Nm versus 680 Nm voor de Project 7.Een verschil van twintig Newtonmeters aan trekkracht lijkt te verwaarlozen, toch geeft de acceleratie en de topsnelheid van de F-type SVR een andere indruk. Van 0 naar 100 km/h is ruim binnen de vier tellen gepiept en doorknallen kan helemaal tot 322 km/h. Althans, de coupé-variant. Bij de F-type SVR Roadster is de koek op bij 312 km/h. Wel accelereert 'ie net zo hard naar de honderd. Ter vergelijk: de Project 7 noteert 3,9 seconden en 300 km/h.

Vleugels
Deze indrukwekkende cijfers krijgen nog meer lading wanneer je beseft dat de F-type SVR standaard is uitgerust met vierwielaandrijving en een actieve achterspoiler. De eerste is immers een zwaardere technologie dan louter achterwielaandrijving en die laatste drukt normaliter juist de topsnelheid. Niet bij de F-type SVR dus; die krijgt er juist vleugels van.

Kilo's besparen
Evenwel heeft Special Vehicle Operations ook z'n best gedaan om daar waar mogelijk kilo's te besparen. Tien kilogram besparing ten opzichte van de F-type R Coupé heeft de klant sowieso te pakken. Dit dankzij de standaard gemonteerde, speciaal gesmede wielen. Optioneel kunnen keramische remschijven worden besteld, wat nog eens 21 kilogram scheelt. Verder prijkt er zoal in de optielijst een uitlaatsysteem van titanium. Dat bespaart 12 kilogram en moet de F-type nog opwindender laten klinken dan hij al doet. Al met al bij elkaar toch een kleine 45 kilogram, wanneer je alles aanvinkt.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.