Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Mercedes Vision Tokyo: toekomstige R-klasse?

27 oktober 2015 - Wat Citroën met de Tubik al deed, doet Mercedes-Benz vier jaar later. Al heeft deze Duitse Vision Tokyo wel wat meer trucjes in z'n mars die in bijvoorbeeld een nieuwe R-klasse niet zouden misstaan.

In 2011 presenteerden de Fransen de Tubik, een joekel van een futuristisch ogende MPV met markante portieren en een interieur met een nadrukkelijke lounge-stijl. De Mercedes Vision Tokyo verwend de inzittenden op eenzelfde manier en is eveneens behoorlijk aan de maat. Hij meet namelijk 4,80 meter in lengte, heeft een breedte van 2,10 meter en is 1,6 meter hoog. Dat is nodig ook, want er moeten 9 personen in kunnen en die zullen het allemaal gezellig hebben plus van alle gemakken zijn voorzien, volgens Mercedes.

Relax
Qua design vertoont de Vision Tokyo verwantschap met de F015 Luxury in Motion. Binnenin daarentegen gaat het er net even anders aan toe. In plaats van vier individuele fauteuils is de Vision Tokyo bedeeld met een enorme loungebank over de lengte van de auto. Dat belooft een knusse bedoening. Tenminste, als niet iedereen continu op z'n of haar mobiel aan 't kijken is, en laat dat voorkomen nu verdraaid lastig zijn.

Meedenker
Met de Vision Tokyo richt Mercedes zich namelijk op de zogenoemde 'Z-generatie', zij die na 1995 zijn geboren en doorgaans idolaat zijn van gadgets en andere moderne technieken vandaag de dag en die nog uitgevonden moeten worden. Connectiviteit " via de mobiel " speelt daarin steevast een belangrijke rol, ook in de Vision Tokyo. Het is zelfs mogelijk hollogrammen te projecteren; het nieuwe 3D, zeg maar.Om te vermijden dat de inzittenden telkens naar hun GSM grijpen is er daarom een reusachtig display aanwezig waarop de opgevraagde informatie weergegeven wordt. Na verloop van tijd weet het zogenoemde Deep Machine Learning-systeem precies wat de (reis)voorkeuren van de passagiers zijn, aldus Mercedes. 'De Vision Tokyo gedraagt zich dan als de perfecte partner'.

Brandstofcel
Hoe kan het ook anders dan dat de auto autonoom rijden mogelijk maakt. De technieken die daarvoor gebruikt zijn, zijn sterk gebaseerd op de aandrijflijn van de Mercedes F 015 Concept. Ook de Vision heeft een brandstofcel aan boord die als range extender fungeert. Op de elektrische accu's alleen komt de Vision Tokyo een kleine 200 kilometer ver. De totale actieradius ligt theoretisch op een verdienstelijke 980 kilometer.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.