Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

370 pk sterke BMW M2 breekt los!

13 oktober 2015 - Hoewel de fameuze en beladen letter-cijfer-combinatie ontbreekt, wordt de 1-serie M Coupé algemeen beschouwd als een echte M zoals de M3 en M5 dat zijn. Het is daarom waarom er zo reikhalzend is uitgekeken naar zijn directe opvolger. Vreemd is dat BMW M die nooit heeft aangekondigd. Maar wat geeft het, hij is er nu. Dit keer wel met een lekker korte naam: M2.

De 1-serie M Coupé is een collector's item in spe (als het dat al niet is). De redenen hiervan zijn simpel. De in de volksmond genoemde 1M beschikt over prestaties waarbij je je vingers aflikt en je doen denken aan de 2002 Turbo, en de gelimiteerde oplage doet een extra duit in het zakje. Vanaf dag één was zeker dat BMW M er een hele kluif aan zou hebben om de 1M te overtreffen op basis van een eventuele tweede generatie. Of dat met de M2 gelukt is, moet nog uitwijzen, maar op papier ziet het er in elk geval veelbelovend uit.

Opgedirkte M235i
Net als de 1M een opdirkte versie van de toenmalige 135i Coupé was, is de M2 dat van de M235i. Qua techniek is er daardoor niet veel nieuws onder de zon, maar BMW M zou BMW M niet zijn als het elk schroefje en boutje niet nogmaals onder de loep heeft genomen en deze daar waar nodig nog net even wat strakker heeft aangedraaid. En zo komt het dat er gesproken wordt over 'een nieuw ontwikkelde 3.0 liter zes-in-lijn-turbomotor'. Of BMW M wederom speciaal voor een M-model een drieliter motor heeft ontwikkeld (de M3 kreeg er eerder één, wat zeer kostbaar is) valt enigszins te betwijfelen, feit is dat het blok 370 pk levert bij 6.500 tpm. Het koppel reikt tot 500 Nm als de boost-modus wordt aangesproken. Normaliter bedraagt de piek 465 Nm en dat alles is goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 4,3 seconden. Oftewel, de M2 is liefst 0,6 seconde sneller op de sprint dan zijn illustere voorganger en dat terwijl hij met 1.495 kg ietsje zwaarder is en nauwelijks meer vermogen genereert.

M4-genen
Ook nog even voor de cijferfreaks die graag vergelijken: met deze sprinttijd is de M2 slechts twee tiende trager dan de M4 Coupé. Een verdienste van die laatste zelf wellicht, want de ophanging delen beide M's met elkaar, tezamen met de M3 Sedan natuurlijk.Voorzien van handbak snelt de M2 in 4,5 seconden naar 100 km/h. En de topsnelheid ligt bij die configuratie op 250 km/h. Wanneer de motor is gekoppeld aan de 7-traps M DCT-automaat met dubbele koppeling is dat 270 km/h. Mits het optionele M Driver's Package is aangevinkt. Het gemiddelde brandstofverbruik zou dan 7,9 l/100 km moeten zijn. Standaard, dus met handbak, is dat flinke slok benzine per 100 kilometer meer, namelijk 8,5 l/100 km.

Gespierde looks
Wat je verder nog moet weten? Eigenlijk niet zoveel. Oké, nu kunnen we ons uitgebreid gaan uitweiden over het (verwachte) uiterlijk, maar daarvoor zijn de foto's alleszeggend. Voor wie de kleine(re) lettertjes niet kan lezen: de M2 rolt standaard op 19 inch wielen, met achteraan 265 millimeter breed rubber en vooraan 245 millimeter. Verder is een actief differentieel en een Servotronic-besturing met twee instellingen standaard, evenals Alcantara-bekleding en een vleugje carbon in het interieur.

Peperdure handbak
Wat 'ie kost? Ook dat is al bekend. Voor € 79.990,- is de BMW M2 de uwe, exact hetzelfde geld als destijds een nieuwe 1M moest kosten. Echter, volledige controle via een handbak is er dan niet bij. Wil je dat? Dan moet je een aardige duit bijbetalen. Liefst 7 mille! Rijden kan vanaf medio april.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.