Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

VW-topman Winterkorn sneuvelt in 'dieselgate'

23 september 2015 - Volkswagen domineert momenteel het nieuws. Over de gehele wereld haalt het merk de voorpagina, in nieuwsbulletins behoort het tot de hoogtepunten en in praatshows is Volkswagen eveneens een onvermijdelijk onderwerp. Met een schandaal als deze moeten koppen rollen. En de eerste kop is inmiddels gerold. Volkswagen Group topman Martin Winterkorn neemt naar eigen zeggen zijn verantwoordelijkheid en stapt op.

In een verklaring laat de CEO weten dat hij 'diep geschokt' is door de gebeurtenissen die zich binnen het concern hebben afgespeeld. Volgens Winterkorn neemt hij de verantwoordelijkheid op zich en treedt hij af. De 68-jarige topman voegt er nog wel aan toe dat hij van mening is zelf niets verkeerd te hebben gedaan, maar als CEO wel de verantwoordelijkheid draagt. Ook voor 'wangedrag' als deze.

Sjoemelsoftware
De aanleiding van zijn ontslag heeft uiteraard alles te maken met de grootschalige fraude die Volkswagen heeft uitgevoerd. Om beter uit milieutesten te komen werden haar auto's (in de VS) uitgerust met speciale software die tijdens de tests zorgde voor andere uitstootcijfers. Dit weekend al werd bekend dat er 11 miljoen voertuigen bij betrokken zijn en werd er een boete van 16 miljard boven het hoofd van Volkswagen gehangen.

Gigantische bedragen
In de dagen die volgden zal er in Wolfsburg een grimmige stemming zijn gaan hangen. Ondanks dat de Volkswagen Group in 2014 een winst wist te noteren van 11 miljard en er nu al 6,5 miljard gereserveerd is voor het oplossen van dit probleem hangt de 16 miljard alsnog als een zwaard van Damocles boven het concern. Want bij die boete alleen blijft het. De beurskoers is al gekelderd waardoor Volkswagen wederom tientallen miljarden zag verdampen. En wat te denken van de imagoschade? Iedereen spreekt schande van het debacle en het ooit zo sympathieke blauw/witte VW-logo wordt ineens niet meer geassocieerd met vriendelijkheid en betrouwbaarheid maar met fraude en negativiteit. Bovendien zal Volkswagen onder een vergrootglas komen te liggen en niet alleen de beschuldigde 1.6 liter TDI-motor aan nader onderzoek worden onderworpen, maar ook de andere motoren grondig doorgelicht.

In de verdediging
Volkswagen werpt inmiddels een verdediging op. Niet over de schuldvraag - VW gaf het gesjoemel toe - maar wel om zichzelf financieel zo veel mogelijk uit de wind te zetten. Het nam daarvoor hetzelfde advocatenkantoor in de arm als Shell gebruikte bij de olieramp in de Golf van Mexico.

En wie volgt Winterkorn op?
Er is een aantal kandidaten voor de opvolging van Winterkorn en dus ook degene die deze crisis moet beslechten. Maar het slimme geld staat op Matthias Mà¼ller. Die stoelt eveneens in de beheersraad van de Volkswagen Group en staat momenteel aan het hoofd van Porsche. Dat is een positie die bij de aandeelhouders veel aanzien geniet omwille van de winstgevendheid van het sportwagenmerk. Een kwart van VW's winst komt van die divisie. Maar er zijn ook nog andere kandidaten. De bij BMW weggekochte Herbert Diess is niet kansloos. Hij werd eind vorig jaar bij VW binnengehaald om de winst van dat merk op te krikken. Eerder deed hij dat al bij BMW. De producten werden er niet beter van, de aandeelhouders wel.

Een snufje 'Dynasty'?
Winterkorn won in april nog een bittere machtstrijd van Ferdinand Piëch (78 en de kleinzoon van Ferdinand Porsche) die sinds 2002 de positie van CEO van het merk beklede. En dat terwijl het Piëch was die destijds Winterkorn als protegé binnenhaalde. De timing van het bekend worden van dit schandaal - een week voor Winterkorn z'n mandaat door de volledige raad van bestuur verlengd diende te worden - wordt door velen dan ook niet als toevallig beschouwd. Dat Matthias Mà¼ller nu vanuit Porsche naar voren wordt geschoven is dat eveneens niet. De greep van de familie Piëch op Porsche Holding is groot en Mà¼ller wordt dan ook algemeen gezien als een kandidaat van die tak van het machtsbastion. En dan begint het verhaal te lezen als een (al dan niet opportunistische) afrekening.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.