Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Thunder Power opent aanval op Tesla

15 september 2015 - Naast Porsche wil ook Thunder Power het opnemen tegen de Tesla Model S. Thunder wie? Ja, het is hoog tijd dat we deze Taiwanese fabrikant eens onder de loep nemen.

Thunder Power klinkt voor de meesten onbekend in de oren, maar het bedrijf is wel degelijk geen groentje in de technologische industrie. Al in 1987 begon de Taiwanese fabrikant onder de bedrijfsnaam Motomax als producent en ontwikkelaar van technologische producten voor thuisgebruik. Vijf jaar geleden startte Thunder Power echter in Italië met de ontwikkeling van een elektrische auto samen met gerenommeerde partnerbedrijven Bosch, Dallara, CSI en designhuis Zagato.

Déjà  vu
Het resultaat van die samenwerking is een uiterst flamboyant ogende sedan met indrukwekkende specificaties. Sterker, het is alsof we dit al eens eerder hebben gezien. En warempel, als we onze database er op naslaan duikt daar ineens de soortgelijke nanoFlowcell Quant F uit Lichtenstein op. Ook dat is zo'n eigenaardige alternatieveling die Tesla graag in z'n hemd wil zetten.

Powerhouse met 435 pk
Afijn, hoewel niet zo immens krachtig als de Quant F doet de Thunder Power zijn naam zonder meer eer aan met de keuze uit een 313 of 435 pk sterke aandrijflijn. Opteer je de laatste dan ligt een topsnelheid van 250 km/h binnen de mogelijkheden. De bekende sprint van nul naar honderd doet de elektrische sedan binnen de vijf seconden. De minder krachtige variant doet hier overigens zes seconden over en haalt een respectabele topsnelheid van 210 km/h.

Forse actieradius
Nog veel interessanter is het om te melden dan de elektrische power-sedan over een lithium-ion accupakket beschikt met 125 kWh. Volledig opgeladen zorgt deze voor een actieradius van 650 kilometer, een afstand waar Tesla maar wat jaloers op is. Ook indrukwekkend is de duur van bijladen. Is Thunder Power 'stroom'-loos, dan volstaat slechts een half uur opladen voor een range van 300 km. Kortom, de Thunder Power klinkt veelbelovend, maar de grote hamvraag is of de auto er ooit komt. 'Veel geschreeuw en weinig wol' komt helaas maar wat vaak voor in autoland. We houden jullie op de hoogte!Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.