Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Porsche brengt spanning naar de IAA met Mission E Concept

13 september 2015 - Ook Porsche ziet met lede ogen aan hoe Tesla de moderne autoliefhebbers richting haar showroom trekt. Een fraaie vormgeving in combinatie met aansprekende, milieuvriendelijke prestaties ziet de hedendaagse koper wel zitten. Nu het Amerikaanse merk langzaam uitgroeit tot mondiale speler is het tijd voor actie. Porsche valt aan met de Mission E Concept.

Porsche doet dit uiteraard geheel in eigen stijl. En wel met deze Mission E Concept, een vierdeurs coupé die de designtaal van het Duitse merk naar een volgend level brengt. Hoewel de uitstraling duidelijk Porsche ademt stapt het merk over op een zeer minimalistische vormgeving. Zowel de voor- als achterzijde kent niet meer dan een paar lijnen en vouwen, waarbij de Matrix-LED lichtunits de meeste aandacht opeisen. Een ander opvallend detail zijn de suïcide portieren achter die, mede door het gemis van een B-stijl, een ruime instap naar de twee sportzetels achterin verschaffen.

919 Hybrid
Onderhuids vertaalt Porsche haar circuitkennis naar de praktijk. Het studiemodel herbergt namelijk twee elektromotoren soortgelijk aan die van haar Le Mans racer, de 919 Hybrid. Het gecombineerde vermogen bedraagt een forse 600 pk waardoor de Porsche in staat is in slechts 3,5 seconden naar de honderd te zoomen. Wat de topsnelheid van de groene Porsche is vermeldt de fabrikant niet, maar dat het studiemodel de 'Groene Hel' in Nà¼rburg binnen de acht minuten doet is een feit (volgens Porsche's simulatieprogramma).

Opladen in een kwartier
De Mission E Concept is niet alleen op de weg flitsend snel, ook het opladen gaat op topsnelheid. Zo pompt de Porsche haar accupakket in slechts vijftien minuten tot 80% vol. Daarvoor moet je overigens wel over een 800 Volt oplader beschikken. Opladen via een 400 Volt systeem kan ook, maar hoe lang dit precies duurt vermeldt Porsche niet. Wel weten we dat de Mission E Concept wanneer hij volledig opgeladen is goed is voor 500 kilometer actieradius.

Lichtgewicht
Meer racetechnologie vinden we in het platform van de Porsche waar lichtgewicht en een laag zwaartepunt de sleutelwoorden zijn. Zo bestaat het chassis uit een mix van aluminium, staal en met koolstofvezel versterkt polymeer. Ook de wielen zijn volledig uit koolstofvezel opgetrokken wat het onafgeveerde gewicht drastisch verlaagd. De plaatsing van de laatste generatie lithium-ion accu's precies diep in het midden van de auto draagt tevens bij aan een optimale gewichtsverdeling.

Holografische beelden
Geheel klaar voor de toekomst is ook het interieur van de Mission E Concept. Niet alleen wat de opgeruimde vormgeving en hoeveelheid beeldschermen betreft, maar vooral de bediening ervan doet ons fronsen. Want zeg nou zelf; een holografisch display met touch-free besturing? Dat klinkt haast buitenaards innovatief. Maar ook de reguliere beeldschermen met OLED-displays met een eye-tracking dat in de gaten houdt of en welk beeldscherm je bekijkt klinkt ook behoorlijk vernieuwend. Van hetzelfde laken en pak is de camera in de binnenspiegel die het goede humeur van de bestuurder herkent en toont in het instrumentarium. Deze informatie kan samen met rij-info zoals de route en snelheid vervolgens gemakkelijk gedeeld worden via social media. Het is duidelijk dat Porsche de volledige trukendoos heeft opengetrokken voor de IAA.

P


anamera 2.0
De Mission E Concept beleeft zijn publieksdebuut als studiemodel tijdens de IAA in Frankfurt. Maar dat een soortgelijk model in een later stadium als productiemodel op de markt komt lijkt ons zeer aannemelijk. Ook de techniek lijkt ons uitermate geschikt voor de volgende generatie Panamera die eind 2016/begin 2017 op de agenda staat. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.