Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Officieel: Jaguar F-Pace mikt erg op sportiviteit

13 september 2015 - Twee jaar lang heeft Jaguar alles uit de kast getrokken om het publiek te laten wennen aan de allereerste SUV in haar lange historie. Van een realistische conceptversie tot onthullende prototypes en van (design)workshops tot zowaar een optreden in de Tour de France. En nu is 'ie er dan eindelijk: de F-Pace.

Jaguar heeft er een handje van om nieuwe modellen officieel te onthullen met een zinderende stunt. Dat deed het eerder met de nieuwe XF en dat doet het nu opnieuw met de F-Pace. Hoe? Door tijdens de officiële onthulling op de IAA Frankfurt een F-Pace 'een 360 graden looping te laten maken en daarmee stilletjes meteen twee vliegen in één klap te vangen. Want naast een daverende acte de présence wil Jaguar er de puike dynamische prestaties van de F-Pace mee aantonen.

Van twee walletjes
Ondanks dat Jaguar voor het eerst in het felbevochten SUV-segment stapt, steekt het Britse merk niet onder stoelen of banken dat het een hoge pet op heeft van de F-Pace. Zo zou het model 'de meest dynamische SUV in zijn klasse zijn, maar ook de meest verfijnde en " qua entertainment " de modernste'. Dat zijn nogal wat statements in een zin met zoal de XC90, X5 en GLE als concurrenten. Oh wacht"¦ de F-Pace meet 4,7 meter in lengte, bij een wielbasis van 2,87 meter, en dat is zowaar een maatje kleiner dan de eerdergenoemde SUV's. Maar ten opzichte van de XC60, X3 en GLC is de Brit dan weer aan de grote kant. Oftewel, de nieuwe Jaguar lijkt van twee walletjes te willen eten.

Licht en schoon
Dat Jaguar dol is op aluminium is bekend en met de F-Pace wordt dat nogmaals duidelijk gemaakt. Liefst 80% van de body-structuur bestaat uit het lichte, maar sterke materiaal en dat zie je terug in het gewicht. Zo weegt het instapmodel nipt 1.700 kg, een massa waar de concurrentie een puntje aan kan zuigen. Het nevenresultaat? Meteen één van de schoonste SUV's in z'n klasse. Enkel een vergelijkbare GLC, die dus kleiner is, duikt onder de 120 g/km van de F-Pace (met 180 pk sterke dieselmotor).

Vijf motoren
Nu we het toch over de motoren hebben. Aftrappen doet de F-Pace dus met de eerdergenoemde viercilinder-diesel. Deze is de met AWD of louter voorwielaandrijving verkrijgbaar. Voor wie meer dieselkracht wil is er een 3.0 liter V6 met 300 pk, standaard gekoppeld aan een automaat.Benzinerijden kan met een tweeliter viercilinderturbo, goed voor 240 pk of twee versies van de inmiddels bekende 3.0 V6 (uit de F-type). De lichtste levert 340 pk, de ander " met supercharger " een vermogen van 380 pk. Voor die laatste wordt een sprinttijd van 5,1 seconden en een top van 248 km/h opgegeven.

Virtuele cockpit
Om ook de moderne automobilist te bekoren stopt Jaguar de F-Pace vol met haar laatste snufjes. Zowel op het gebied van multimedia als veiligheid. In het centrum van het dashboard prijkt daarvoor het nieuwe 10,2 inch InControl Touch Pro-infotainmentsysteem (bekend uit de XE en XF) dat ook deels via het digitale instrumentarium te bedienen is. De virtuele 'klokkenwinkel' heeft een diameter van 12,3 inch en wekt de indruk ontleend te zijn van zustermerk Land Rover.

Performance SUV
Om het optionele AWD-systeem windt Jaguar sowieso geen doekjes: dat is hetzelfde als bij de Land Rover Sport, bij dat merk All Terrain Response genaamd. Jaguar noemt het echter Adaptive Surface Response en combineert het met elektronisch geregelde dempers. Standaard worden 'monotube' dempers gemonteerd. Echter ongeacht het ondersteltype claimt Jaguar 'de best sturende SUV in z'n klasse die ook comfortabel kan zijn' te hebben gebouwd. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.