Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Jaguar Land Rover zet vol in op elektrisch rijden

8 september 2015 - Jaguar Land Rover (JLR) gaat achter de schermen keihard het gevecht aan tegen de CO2-grammatjes. Met liefst drie Concept_e studiemodellen op een event rond CO2-reductie wil het aantonen hoe ver het zoal staat in de zoektocht naar toekomstige elektrische aandrijflijnen.

Land Rover heeft al een hybride, de Range Rover Hybrid, maar het kan altijd beter om de gemiddelde uitstoot van het modellenprogramma drastisch naar beneden te halen. Dat lukt namelijk niet met (dikke) acht- en zescilinders en zelfs niet als je daar nog eens twee cilinders 'afhakt'. En dus zoekt JLR het nog verder in de hoek van de semi- en volledig elektrische auto's, waar drie Concept_e studiemodellen een tipje van de toekomstige sluier komen lichten.

MHEV
De drie getoonde conceptcars beschikken elk over een in eigen huis ontwikkelde elektrische aandrijfmodule die volgens JLR dubbel zo veel vermogen en trekkracht kunnen opwekken als de huidige elektromotoren. Maar ze verschillen ook van elkaar. Zo is de Concept_e MHEV een zogenoemde mild hybrid (op basis van de Evoque) en die combineert een 90 pk sterke dieselmotor met een 20 pk sterke elektromotor, gevoed door een 48V elektrisch systeem. De elektromotor is in de krukas geïntegreerd samen met een mechanische koppeling en zit daardoor tussen de motor en 9-traps automaat.

PHEV
De PHEV daarentegen is een plug-in hybride gestoeld op de Range Rover Sport en voorzien van een vergelijkbaar aandrijfsysteem als de MHEV, maar dan met een 300 pk sterke benzinemotor en een in lengterichting geplaatste 8-trapsautomaat. De elektromotor levert een vermogen van liefst 204 pk en fungeert tevens als startmotor. De elektrische energie wordt geleverd door een achterin gemonteerde 320 Volt lithium-ion accu.

BEV
Tot slot en weer een stapje verder is de Concept_e BEV. Die is volledig elektrisch aangedreven. Om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden is de bodemplaat van de BEV speciaal aangepast voor de toepassing van de 70 kWh lithium-ion accu en de elektrische aandrijfunits. De voorste unit combineert een 1-trapsautomaat met een 116 pk sterke elektromotor. De achterste unit heeft een 197 pk sterke elektromotor in combinatie met een 2-trapsautomaat.

Aanzienlijke reductie
Over emissiewaardes van de studiemodellen doet JLR geen uitspraken, maar het verzekert ons dat deze technieken de gemiddelde CO2-uitstoot sterk zullen verminderen, zonder in te leveren op het gebied van luxe, raffinement en comfort die klanten van het concern mogen verwachten.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.