Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

19 augustus 2015 - Vlak na de reguliere C-klasse Coupé presenteert Mercedes-Benz al de topper van het leveringsprogramma. Dit is wat de nieuwe C 63 AMG Coupé kan.

Een nieuwe AMG is altijd leuk nieuws. Zeker als het een coupé betreft, want dat type carrosserie is stilletjes toch wel het pareltje onder alle modellen uit Affalterbach. Het is immers niet voor niets dat niet zelden de tweedeurs versies in een laat stadium de alles overtreffende AMG-behandeling krijgen met de naam Black Series. Maar goed, we lopen vooruit op de zaken. Voor nu heb je je handen ook vol aan de 'normale' C 63 AMG Coupe.

Snel of snelst
Naar goede traditie inmiddels levert Mercedes-AMG ook de C 63 AMG Coupé in twee versies, beide voorzien van een 4.0 liter V8-BiTurbo. Wie een sprinttijd van 4,0 seconden snel genoeg vindt, is prima af met de 476 pk sterke variant. Het koppel daarvan ligt op 650 Nm.Niet snel genoeg? Opteer dan de C 63 S AMG Coupé. Die levert 510 pk bij een trekkracht van 700 Nm. Door dit extra vermogen ben je 0,1 seconden eerder bij de 100 km/h. De topsnelheid is met 250 km/h gelijk, maar puur omdat beide versies standaard daarop zijn begrensd. Met het AMG Driver's Package valt door te knallen tot 290 km/h.

Tjokvol rijtweaks
'De C 63 AMG Coupé is de sportiefste C-klasse ooit', aldus AMG. Oftewel, nog een tandje sportiever dan de Sedan en Estate-variant maar dus ook de Black Series op basis van de vorige generatie. Nou, dat belooft wat! Een deel van die waarheid schuilt volgens AMG in de vele rijtechnologie die de nieuwe C 63 Coupé is toegestopt. Bijvoorbeeld het AMG Ride Control-onderstel met elektronisch geregelde schokdempers, een specifieke afstelling van de rijprogramma's (met 'Race' als aanvulling op de vierdeurs-versies), het sperdifferentieel op de achteras en de 'dynamische' motorsteunen.

Brede heupen
Ook specifiek voor de Coupé zijn de fusees en de geheel nieuw ontwikkelde achteras om een grotere spoorbreedte mogelijk te maken. Zo zijn de heupen aan de achterkant 66 millimeter breder dan bij de gewone Coupé. Vooraan is dit 64 millimeter, waardoor er ook daar breder rubber gemonteerd kon worden. Tot wel 255 millimeter breed op de vooras en liefst 285 millimeter op de achteras. Andere aanpassingen zijn speciale AMG-wieldraagarmen en een groter negatief camber. Standaard krijgt de Mercedes-AMG C 63 Coupé overigens 10-spaaks lichtmetalen velgen in de maat 18 inch aangemeten. De S-versie rolt op 19 inch.

Geduld gevraagd
De nieuwe C 63 Coupé viert zijn wereldpremière tijdens de IAA in Frankfurt, op 15 september aanstaande. Dat is al lekker snel, maar vervolgens wordt er geduld gevraagd tot het voorjaar van 2016. Dan pas is rijden mogelijk.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.