Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Audi S8 Plus knalt door de 600 pk

4 augustus 2015 - Audi vertikt het om 'RS' achterop de A8 te plakken. Dat is niets meer dan een principekwestie, want feitelijk volstaat de nu gepresenteerde S8 Plus ook.

De lettercombi 'RS' past volgens Audi niet bij een A8. Op een RS 8 hoeven we dan ook niet te rekenen. Maar een S8 Plus kan er wel van af om de pijn te verzachten. Ook prima. Want een kniesoor die nee schudt tegen een S8 waarbij de vermogensmeter door de 600 pk schiet. En de snelheidsmeter verder moet reiken dan 300 km/h.

Overboost
Dat de Audi S8 Plus gerust door het leven mag gaan als quasi-RS 8 bewijst het extra vermogen ten opzichte van de 'standaard' S8. Liefst 85 pk kreeg de 4.0 liter biturbo-V8 erbij. Hij komt zo op een imponerend totaal van 605 pk. Het maximumkoppel ligt normaliter op 700 Nm, een toename van 50 Nm. Als het moet kan de S8 Plus in overboost-modus zelfs een maximum van 750 Nm leveren. Op de sprint naar 100 km/h bijvoorbeeld, die zodoende al na 3,8 seconden voltooid is.

Bizarre topsnelheid
Van deze cijfers krijgt een Mercedes-AMG S 65 het zonder meer benauwd. En ook de Jaguar XJ zal zich eventjes achter de oren krabben hoe dit mogelijk is. Audi zelf gooit het op de lichtgewicht architectuur van de A8. Als top wordt een afgeregelde 250 km/h opgegeven. Maar wie dat wenst kan de begrenzer daarvan achterwege laten en helemaal doorknallen tot 305 km/h.

Standaard sport-luchtvering
De prijzen zijn nog niet bekend, maar de verwachting is groot dat de S8 Plus een flinke duit meer kost dan de S8. Die staat vanaf € 154.900,- in de prijslijst. Om dat te compenseren monteert Audi standaard een sportonderstel met luchtvering rondom, evenals Dynamic Steering dat speciaal is getuned voor de S8-topper. Rollen doet de super-limousine op 21 inch wielen met daaromheen 275 millimeter breed rubber.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.