Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

19 juli 2015 - Oké, met een stukprijs vanaf 180.000 dollar is een herbouwd exemplaar van de Shelby Daytona Coupé absoluut geen koopje. Evenwel is het nog altijd een stuk betaalbaarder dan het origineel uit de jaren '60. Die kost namelijk al gauw vele miljoenen.

Onder het grote publiek is de Cobra verreweg de bekendste Shelby van allemaal. Echter voor de fijnproever is dat zonder meer de Daytona Coupé, waarmee diverse racesuccessen zijn behaald in de tweede helft van de vorige eeuw. Dat in combinatie met de slechts 6 stuks die ervan zijn gebouwd maakt het dat een gelukkige eigenaar er zelden eentje van de hand doet en als dat al gebeurt deze onmiddellijk wordt geschat op een waarde van luttele miljoenen. Zo werd een originele Daytona Coupé in 2009 nog afgehamerd op een indrukwekkende 7,25 miljoen dollar. Destijds een veilingrecord voor een Amerikaanse auto. Maar het kan nu goedkoper dus. Met de volle goedkeuring van de weliswaar al in 2012 overleden Carroll Shelby.

Fiberglas of aluminium
Het is niet de eerste keer dat Shelby een 50th Anniversary Edition uitbrengt. Eerder deed het dat al met Cobra 427, waarvan de gelimiteerde oplage " logischerwijs " ook op 50 exemplaren werd gezet. En net als die (open) jubileumversie is de 'moderne' Daytona Coupé verkrijgbaar met een koets van fiberglas of aluminium. Met de eerste ben je het voordeligst uit. Dan is 'ie er vanaf 180.000 dollar. Voor de versie met een aluminium koets, net als vroeger, vraagt Shelby minstens 350.000 dollar.

Originele specs
De 50 Daytona's, waarvan de productie na het showdebuut op Pebble Beach Concours d'Elegance in augustus wordt gestart, mogen dan niet 100% origineel zijn, de specificaties komen daarmee wel degelijk overeen. Tot aan de " tegenwoordig hopeloos ouderwetse " bladveren toe. Zelfs de kleurstelling van het interieur kiezen is er niet bij; stuk voor stuk zijn ze zwart van binnen, compleet met houten stuurwiel en karakteristieke versnellingspook. Wil je iets meer comfort, zoals meer isolatie, dan dien je bij te betalen. Evenals voor de legendarische side pipes. Ook ontbreken doet een aluminium V8 niet. De inhoud daarvan? 289 inches natuurlijk, oftewel 4.7 liter. Al behoort het 'big block' van de Cobra 427 ook tot de optiemogelijkheden. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.