Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

BMW heeft waterstof weer omarmd met i8 en 5-GT

1 juli 2015 - BMW is eigenlijk nooit gestopt met de ontwikkeling van de brandstofcel, maar de autofabrikant die als eerste de waterstofauto in productie nam is het niet geworden. En zo zag het er wel degelijk uit in 2006, met de toenmalige 7-serie. Maar nu heeft BMW de handschoen dus weer zichtbaar opgepakt.

Van de BMW Hydrogen 7 zijn er wel degelijk een aantal gebouwd, maar niet genoeg om over serieproductie te spreken. Stuk voor stuk werden ze toch nog voor experimentele doeleinden gebruikt en even werd zelfs gedacht dat BMW de brandstofcel als ideaal alternatief voor de verbrandingsmotor had laten doodbloeden. Dat het tegendeel waar is, wordt nu bewezen. Tijdens de BMW Group Innovation Days 2015 heeft het merk twee waterstofauto's gepresenteerd. De één op basis van de i8, de andere met de 5-serie GT als donor.

Proefballonnetjes
Bij beide auto's gaat het nog altijd om testvoertuigen. Bij de i8 is daarover zelfs geen twijfel mogelijk, nog los van het feit dat de waterstofversie ook daadwerkelijk is gebaseerd op een voormalig prototype uit 2012. Het matzwarte gevaarte wijkt nogal af van de i8 bij de dealer. De 5-serie GT Hydrogen Fuel Cell daarentegen lijkt welhaast als ieder andere 5-GT. Een eigenschap dat meteen een extra pre is van deze vooruitstrevende technologie.

Vaag
In het motorcompartiment van beide BMW's gaat er evenwel heel anders aan toe dan bij de gewone versies. Jammer alleen dat er nogal vaag wordt gedaan over de daadwerkelijke waterstoftechniek. Er wordt eigenlijk alleen gemeld dat de 1.5 liter driecilinder bij de i8 vervangen is voor een brandstofcel. Deze zet waterstof en zuurstof uit een centrale tank om in elektriciteit, om vervolgens via een 245 pk sterke elektromotor de achterwielen rond te laten draaien. Als actieradius wordt " in het geval van de i8 Hydrogen Fuel Cell " 500 kilometer opgegeven. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.