Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Dit is \'m dan, de nieuwe Ferrari FF alias Four

20 januari 2011 - Hij heet 'FF' een afkorting van 'Ferrari Four' wat verwijst naar de, jawel, 4x4-aandrijflijn. Ook het design is compleet anders dan we van Ferrari gewend zijn. Maak kennis met de Ferrari FF.

Ferrari-baas Luca Di Montezemolo heeft dus woord gehouden: de nieuwe Ferrari is in diverse opzichten een revolutionaire Ferrari. Pininfarina (wie anders?) tekende de lijnen en kreeg de opdracht om een hoog comfortniveau, veelzijdigheid, elegantie en een ongekende rijervaring samen te laten komen in één auto. En dit is hem geworden, de Ferrari FF.

4RM
De letters FF verwijzen naar enkele bijzondere eigenschappen van de nieuwe Ferrari. Zo is het de allereerste Ferrari met vierwielaandrijving. Het systeem, 4RM genaamd, is exclusief door Ferrari ontwikkeld en zodoende gepatenteerd. Wat 4RM zo bijzonder maakt ten opzichte van conventionele 4WD-systemen is het gewicht dat namelijk 50% lager ligt. Hierdoor blijft volgens Ferrari Scuderia een perfecte gewichtsverdeling behouden. Bij de FF komt dat neer op een balans van 47/53 (voor/achter). De vierwielaandrijftechnologie is compleet geïntegreerd met de elektronische dynamicacontrolesystemen van de auto wat leidt tot uitmuntende prestaties op alle soorten ondergrond en onder alle condities dankzij een continue en intelligente, voorspellende koppelverdeling naar alle vier de wielen. Daarnaast is de Ferrari FF uitgerust met het nieuwste magnetorologische dempingsysteem en de meest recente ontwikkelingen op het gebied van koolstofkeramische remmen van Brembo. Het leeggewicht van de FF bedraagt een 1.790 kilogram.

Shooting Brake
Ook de inborst van de auto is niet wat we van Ferrari gewend zijn. Zelf noemen ze het een compleet nieuw GT-sportwagenconcept, maar hoe opvallend en bijzonder het exterieur ook is, het ontwerp is geen primeur. Sterker nog, in het verleden had Ferrari al eens een auto met soortgelijke ‘shooting brake’ kenmerken, namelijk de Ferrari 250 Drogo, ook wel bekend als ‘Breadvan’. Daar had het achterste gedeelte van de carrosserie een andere functie, bij de nieuwe Ferrari is het bedoeld om plaats te geven aan nog twee passagiers. FF verwijst dus ook naar "vierzitter". Daarnaast is er nog een bagageruimte van 450 liter, dat uit te breiden is naar maximaal 800 liter.

Nieuwe V12
Speciaal voor de Ferrari FF werd een nagelnieuwe, atmosferische V12 ontwikkeld. Het blok heeft een inhoud van 6.262 cc en genereert 660 pk en heeft een hoogtoerig karakter gezien het feit dat het maximale vermogen pas bij 8.000 tpm wordt vrijgelaten. De 683 Newtonmeters aan koppel wordt iets eerder vrijgegeven, namelijk bij 6.000 tpm. Ondanks het gezonde wagengewicht mag het duidelijk zijn dat een de FF met zoveel vermogen serieus snel is; de pk/gewichtsverhouding ligt nog altijd op een gunstige 2,7 kg/pk. De acceleratie naar honderd voltrekt zich in 3,7 seconden en de topsnelheid reikt ver over de driehonderd tot en met 335 km/h. Schakelen gaat met de transaxle F1-versnellingsbak met dubbele koppeling en over de rij-eigenschappen hoeven we vast geen uitspraken te doen: die zijn uitstekend.



Genève
Ferrari zal de FF officieel aan de pers en het publiek voorstellen op de Autosalon van Genève die begin maart plaatsvindt. Het noemen van prijzen is bij Ferrari veelal later aan de orde. Wel laat het op voorhand weten dat voor de FF een uitgebreide selectie personalisatieopties en -accessoires ontwikkeld zijn. Daartoe behoren onder andere zes modelspecifieke exterieurkleuren en diverse interieurbekledingen met speciaal geselecteerde en behandelde leersoorten.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.